Česká školní inspekce Tematická zpráva – Etická výchova Čj.: ČŠIG-2245/16-G2 v předškolním, základním a středním vzdělávání 16/27 Tabulka č. 13 Která ze základních témat etické výchovy využíváte? – podíl škol (v %) Téma ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná Celkem Mezilidské vztahy a komunikace. 98,8 99,4 99,2 Důstojnost lidské osoby. Pozitivní hodnocení sebe. 89,1 88,4 88,6 Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů. Přijetí vlastního a společného rozhodnutí. 80,2 79,8 80,0 Komunikace citů. 53,8 58,5 56,6 Interpersonální a sociální empatie. 58,3 70,7 65,6 Asertivita. Zvládnutí agresivity a soutěživosti. Sebeovládání. Řešení konfliktů. 78,9 89,5 85,1 Reálné a zobrazené vzory. 44,1 57,7 52,1 Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství. 93,5 91,8 92,5 Prosociální chování ve veřejném životě. Solidarita a sociální problémy. 67,6 83,0 76,6 Ačkoliv je doplňující vzdělávací obor etická výchova koncipován jako komplexní, většina škol dosud začlenila pouze některá témata. Tabulka č. 14 Která ze sedmi aplikačních témat etické výchovy využíváte? – podíl škol (v %) Téma ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná Celkem Etické hodnoty 94,0 92,0 92,8 Sexuální zdraví 23,4 83,8 58,8 Rodinný život 94,4 97,7 96,3 Duchovní rozměr člověka 33,9 50,7 43,7 Ekonomické hodnoty 50,0 76,9 65,8 Ochrana přírody a životního prostředí 98,4 95,4 96,7 Hledání pravdy a dobra jako součást přirozenosti člověka 67,7 57,3 61,6 Z aplikačních témat etické výchovy téměř všechny základní školy využívají témata Ochrana přírody a životního prostředí, Rodinný život a Etické hodnoty. Naopak v nejnižší míře zařazují témata Duchovní rozměr člověka a Sexuální zdraví, a to zejména školy pouze s 1. stupněm. Také téma Ekonomické hodnoty méně často začleňují školy prvostupňové. Graf č. 10 Jakým způsobem hodnotíte žáky v etické výchově? – podíl škol (v %) S ohledem na charakter etické výchovy lze za vhodnější formu hodnocení žáků považovat slovní hodnocení. Tomu odpovídají i získaná zjištění. 34,3 79,9 53,4 21,9 6,6 15,5 43,8 13,5 31,1 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 ZŠ plně organizovaná ZŠ jen s 1. stupněm celkem slovněznámkou kombinací obou způsobů