Česká školní inspekce Tematická zpráva – Etická výchova Čj.: ČŠIG-2245/16-G2 v předškolním, základním a středním vzdělávání 13/27 Tabulka č. 12 Kvalifikace/aprobace učitelů, kteří vyučují předmět Etická výchova – podíl škol (v %) Kvalifikace/aprobace ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná Celkem studium na fakultách vzdělávajících učitele v oboru etická výchova 4,1 7,5 6,1 vzdělání v oblasti etické výchovy formou celoživotního vzdělávání – vzdělávání v rozsahu 250 hodin 3,7 8,2 6,3 vzdělání v oblasti etické výchovy formou celoživotního vzdělávání – kurz v rozsahu 40 hodin 3,2 7,8 5,9 jiné vzdělání v oblasti etické výchovy 17,4 42,8 32,3 žádné vzdělání v oblasti etické výchovy 75,7 54,6 63,4 Ve více než třech pětinách škol vyučuje etickou výchovu nejméně jeden učitel bez specifického vzdělání v této oblasti. Bližší pohled na zjištěné údaje ukázal, že v 51,5 % škol je výuka zajištěna pouze učiteli, kteří neabsolvovali žádné specifické vzdělání v oblasti etické výchovy, pouze v 6 % škol témata etické výchovy vyučují učitelé, kteří etickou výchovu vystudovali jako svoji specializaci v rámci učitelského studia. Tento stav odráží obecnější problém v personálním zajišťování nově zaváděných vzdělávacích témat do výuky. Graf č. 7 Vzdělávali se ve školním roce 2014/2015 učitelé v DVPP zaměřeném na oblast etické výchovy? – podíl škol (v %) Přibližně v šestině základních škol ve školním roce 2014/2015 učitelé absolvovali další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřené na témata etické výchovy. Častěji takto zaměřené DVPP absolvovali učitelé plně organizovaných škol, pravděpodobně z důvodu jednoduššího organizačního zajištění (např. snazší zástup chybějících učitelů apod.). 4.3 Průběh vzdělávání v etické výchově Česká školní inspekce se zabývala také metodami, výukovými materiály a pomůckami používanými při výuce témat etické výchovy, a dále rozsahem využívání programů a projektů nabízených externími organizacemi přímo ve výuce témat etické výchovy. V neposlední řadě Česká školní inspekce zjišťovala názory ředitelů škol na to, co by bylo potřeba pro zlepšení kvality výuky témat etické výchovy udělat. 19,9 11,3 16,4 80,1 88,7 83,6 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 ZŠ plně organizovaná ZŠ jen s 1. stupněm celkem ano ne