Česká školní inspekce Tematická zpráva – Etická výchova Čj.: ČŠIG-2245/16-G2 v předškolním, základním a středním vzdělávání 12/27 Více než tři čtvrtiny učitelů se domnívají, že se v důsledku zavedení etické výchovy žáci vzájemně více tolerují a dokážou si více pomáhat. Pouze 8 % učitelů žádnou změnu v chování žáků nepociťuje. Učitelé na školách jen s 1. stupněm častěji zastávají názor, že se zavedením etické výchovy chování žáků nezměnilo, což může být důsledkem odlišného, více „domácího“ klimatu těchto škol. Graf č. 6 Domníváte se, že by etická výchova měla být ve škole zařazena ve větší míře, např. jako povinný/volitelný předmět v každém ročníku? – podíl učitelů (v %) Zavedení etické výchovy do výuky ve větší míře by uvítalo pouze 28,3 % učitelů. Zbytek učitelů se domnívá, že rozsah výuky v oblasti etické výchovy je dostatečný a zvětšovat by se již neměl. 4.2 Personální podmínky Česká školní inspekce také zjišťovala, kdo v jednotlivých školách koordinuje aktivity v rámci etické výchovy, jaká je kvalifikace či aprobace učitelů zajišťujících etickou výchovu a také to, zda se vyučující etické výchovy ve školním roce 2014/2015 zúčastnili DVPP zaměřeného na témata etické výchovy. Tabulka č. 11 Kdo ve škole koordinuje aktivity v rámci etické výchovy? – podíl škol (v %) Koordinátor ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná Celkem učitel – koordinátor etické výchovy 6,9 10,2 8,9 školní metodik prevence 21,2 26,3 24,2 výchovný poradce 6,5 15,3 11,7 vedoucí pracovník (ředitel, zástupce ředitele) 49,8 29,7 38,0 jiná osoba 15,5 18,4 17,2 Aktivity v rámci etické výchovy nejčastěji koordinují vedoucí pracovníci a také školní metodici prevence, jako jiné osoby uváděli ředitelé například učitele předmětů, do kterých je u nich etická výchova zařazena, koordinátory ŠVP a třídní učitele. 27,5 30,4 28,3 72,5 69,6 71,7 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 ZŠ plně organizovaná ZŠ jen s 1. stupněm celkem ano ne