Česká školní inspekce Tematická zpráva – Etická výchova Čj.: ČŠIG-2245/16-G2 v předškolním, základním a středním vzdělávání 10/27 Tabulka č. 9 Slyšeli jste o ocenění „Etická škola” a máte zájem o jeho udělení? – podíl škol (v %) ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná Celkem již ocenění máme 0,8 3,2 2,3 ano, slyšeli a máme zájem 15,7 19,7 18,1 ano, slyšeli, ale nemáme zájem 25,0 37,1 32,1 neslyšeli a máme zájem 32,6 25,0 28,1 neslyšeli a nemáme zájem 25,8 15,0 19,4 Významným zjištěním je skutečnost, že větší zájem o ocenění „Etická škola“ mají základní školy, které o něm zatím nemají informace. Přibližně polovina škol však o toto ocenění nemá zájem. Míra ztotožnění informovaných škol s kritérii nebo dalšími aspekty tohoto ocenění není příliš vysoká. Nezájem škol, které jsou seznámeny s podmínkami pro získání ocenění Etická škola, pravděpodobně souvisí s poměrně vysokými organizačními požadavky na zajištění etické výchovy. Mezi oslovenými školami zatím má ocenění „Etická škola“ pouze 2,3 % z nich. Důvodem může být i skutečnost, že Etická výchova o.p.s. nastavila velmi přísná kritéria, která třetina žadatelů nesplňuje. Doposud bylo uděleno 67 ocenění. V rámci prezenční inspekční činnosti byli formou řízeného rozhovoru osloveni učitelé, aby zhodnotili zavedení etické výchovy do školy (zda se změnilo chování a jednání žáků). Dále byli dotazováni na vhodnost zavedení předmětu Etická výchova ve větší míře než doposud. Tabulka č. 10 V kterých oblastech vnímáte zavedení etické výchovy jako pozitivum pro školu? – podíl učitelů (v %) Oblast ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná Celkem celkové zlepšení klimatu školy 82,6 78,3 79,3 zlepšení vztahů mezi žáky 82,6 87,0 85,9 zlepšení vztahů školy s rodiči, potažmo veřejností 30,4 49,3 44,6 zlepšení vztahů mezi zaměstnanci školy 30,4 44,9 41,3 zlepšení komunikace mezi školou a rodiči 43,5 46,4 45,7 zlepšení komunikace mezi zaměstnanci školy 26,1 31,9 30,4 zlepšení komunikace mezi pedagogy a žáky 78,3 78,3 78,3 jiné – 4,3 3,3 zavedení etické výchovy pozitiva nepřineslo 4,3 5,8 5,4 Významným zjištěním jsou názory učitelů na pozitivní přínos zavedení etické výchovy pro zlepšení klimatu škol. Většina oslovených učitelů uvádí, že po zavedení etické výchovy ve škole se zlepšily vztahy mezi žáky a také celkové školní klima. Pouze minimum učitelů si myslí, že zavedení etické výchovy do výuky nepřineslo žádné pozitivum. Dále se učitelé vyjadřovali k tomu, jaké změny v chování žáků dávají do souvislosti s výukou v oblasti etické výchovy.