Česká školní inspekce Tematická zpráva – Etická výchova Čj.: ČŠIG-2245/16-G2 v předškolním, základním a středním vzdělávání 8/27 prolínající několik vzdělávacích oblastí. Naopak ředitelé plně organizovaných základních škol ve větší míře chtějí zavést samostatný předmět Etická výchova. Následující výsledky se týkají těch základních škol, které již mají etickou výchovu zavedenu ve svém školním vzdělávacím programu. Nejvíce základních škol jen s 1. stupněm má etickou výchovu začleněnu 3 roky, naproti tomu plně organizované ZŠ ji mají nejčastěji zavedenu 9 let. Pravděpodobně ředitelé v odpovědích zohlednili skutečnost, že etická témata jsou nedílnou součástí průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova v RVP ZV, podle kterého školy začaly před 9 lety vyučovat, a školy je proto musí povinně do výuky zařadit. Tabulka č. 5 Jakou formou má škola etickou výchovu zařazenu do ŠVP na 1. stupni? – podíl škol (v %) Forma ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná Celkem samostatný předmět (povinný, volitelný, nepovinný) 1,7 2,9 2,4 integrace do jednoho jiného předmětu 6,7 12,6 10,2 integrace do několika jiných předmětů 72,3 69,1 70,4 projektový den 13,9 6,8 9,7 adaptační kurzy, semináře 0,8 2,1 1,6 jiná 3,8 0,6 1,9 na 1. stupni není zařazena 0,8 4,7 3,1 škola nemá 1. stupeň – 1,2 0,7 Většina základních škol má etickou výchovu integrovánu na 1. stupni do jednoho či více předmětů, přičemž integrace do několika předmětů je významně častější a více odpovídá dokumentu Vzdělávací obsah DVO Etická výchova. Okolo třetiny škol má etickou výchovu integrovánu do prvouky a českého jazyka, čtvrtina ji pak začleňuje do vlastivědy, pětina do přírodovědy a přibližně desetina škol etickou výchovu zařazuje do tělesné výchovy. Preference integrování obsahu etické výchovy do jednoho nebo více již zavedených předmětů před vytvořením samostatného předmětu, zejména na prvním stupni základních škol, odráží rizika, která si školy uvědomují v souvislosti se situací, že by musely snížit časové dotace ostatních předmětů. Obdobná situace je i na 2. stupni. Tabulka č. 6 Jakou formou má škola etickou výchovu zařazenu do ŠVP na 2. stupni? – podíl škol (v %) Forma ZŠ plně organizovaná samostatný předmět (povinný, volitelný, nepovinný) 9,7 integrace do jednoho jiného předmětu 10,0 integrace do několika jiných předmětů 72,4 projektový den 4,1 adaptační kurzy, semináře 2,4 jiné zařazení – jaké 0,6 na 2. stupni není zařazena 0,9 Etická výchova je i na 2. stupni nejčastěji integrována do jednoho, resp. několika jiných předmětů. V necelých dvou pětinách škol jde o oblast Výchova k občanství, přibližně čtvrtina škol uvedla oblast Výchova ke zdraví a pětina škol má etickou výchovu zařazenu také v českém jazyce. Tento způsob začlenění koresponduje s dokumentem Vzdělávací obsah