Česká školní inspekce Tematická zpráva – Etická výchova Čj.: ČŠIG-2245/16-G2 v předškolním, základním a středním vzdělávání 6/27 Etickou výchovu lze začlenit také do různých dalších, samostatných vzdělávacích oblastí – Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Člověk a příroda, Člověk a kultura, Člověk a zdraví a dalších doplňujících vzdělávacích oborů. Etická výchova má za cíl především naučit žáky navazovat a rozvíjet uspokojivé vztahy, vést žáky k ovládání vlastního chování, rozvinout u žáků schopnost vcítit se do situací ostatních lidí a respektovat vzájemné odlišnosti. 4.1 Zařazení etické výchovy do vzdělávání Téměř dvě třetiny oslovených základních škol (64,9 % škol) mají ve svém školním vzdělávacím programu (dále „ŠVP“) etickou výchovu (nebo její prvky/témata) zařazenu. Další informace se vztahují pouze ke školám, které nemají etickou výchovu zařazenu ve svém školním vzdělávacím programu. Tabulka č. 2 ukazuje uváděné důvody, proč školy nemají etickou výchovu zavedenu. Tabulka č. 2 Z jakých důvodů nebyla etická výchova ve škole zavedena? – podíl škol (v %) Důvod ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná Celkem nezájem vedení školy 1,5 2,0 1,8 nezájem pedagogů 3,7 4,1 3,9 nedostatek časové dotace 48,9 55,4 52,3 absence proškoleného pedagoga 30,4 33,1 31,8 neproškolený pedagogický sbor 40,0 26,4 32,9 nedostatek učebnic a pomůcek pro výuku 21,5 15,5 18,4 nevyhovující obsah etické výchovy 1,5 4,7 3,2 nedostatek finančních prostředků 16,3 7,4 11,7 nutnost změny ŠVP 34,1 27,0 30,4 jiný důvod 23,7 38,5 31,4 Více než polovina ze škol, které nezavedly etickou výchovu do ŠVP, ji nezavedla z důvodu nedostatku časové dotace, přičemž tento důvod uváděly plně organizované základní školy častěji než školy jen s 1. stupněm. Pro přibližně třetinu základních škol představuje zavádění dalších vzdělávacích témat organizační, časový, personální nebo jiný problém. Jako jiný důvod nezavedení etické výchovy do školního vzdělávacího programu lze v nejvyšší míře uvést fakt, že na řadě škol prolínají témata etické výchovy celou výukou. Učitelé sice pociťují organizační problémy se začleněním etické výchovy do výuky, je však třeba si uvědomit, že etiku by měl předávat učitel svými postoji, názorem a chováním, k čemuž není nutně potřeba navyšovat počet hodin výuky.