Česká školní inspekce Tematická zpráva – Etická výchova Čj.: ČŠIG-2245/16-G2 v předškolním, základním a středním vzdělávání 4/27 komunikaci a předcházení konfliktům a poskytují základy rozvíjené v základní škole například prostřednictvím doplňkového předmětu Etická výchova. Graf č. 1 Seznámení s obsahem doplňkového předmětu Etická výchova v základních školách a zařazení témat etické výchovy do předškolního vzdělávání – podíl škol (v %)í Ačkoliv pouze dvě pětiny ředitelů mateřských škol jsou dle jejich vyjádření seznámeny s obsahem doplňkového předmětu Etická výchova v základních školách, téměř všechny mateřské školy zařazují do činností s dětmi některá z deseti témat, která jsou pro předmět Etická výchova v základních školách stěžejní (dále se výsledky vztahují pouze k těmto školám). Následující tabulka ukazuje, která z deseti stěžejních témat předmětu Etická výchova vymezených v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (dále „RVP ZV“) jsou v předškolním vzdělávání začleňována. Tabulka č. 1 Která z následujících témat etické výchovy zařazujete s ohledem na věk dětí do předškolního vzdělávání? – podíl škol (v %) Téma Podíl Mezilidské vztahy a komunikace. 98,6 Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství. 94,1 Pozitivní hodnocení druhých. 85,2 Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů. Přijetí vlastního a společného rozhodnutí. 81,3 Důstojnost lidské osoby. Pozitivní hodnocení sebe. 79,2 Asertivita. Zvládnutí agresivity a soutěživosti. Sebeovládání. Řešení konfliktů. 78,6 Komunikace citů. 63,9 Interpersonální a sociální empatie. 61,9 Prosociální chování ve veřejném životě. Solidarita a sociální problémy. 57,2 Reálné a zobrazené vzory. 46,3 Nejméně často jsou zařazována témata Prosociální chování ve veřejném životě, Solidarita a sociální problémy (57,2 % škol) a Reálné a zobrazené vzory (46,3 % škol). Uvedená témata mohou pedagogové mateřských škol považovat za odtažitější věkové skupině dětí. Za tímto faktem stojí pravděpodobně skutečnost, že veřejný život, sociální problémy i abstraktní osobnostní vzory jsou uvažování dětí předškolního věku zjevně mnohem vzdálenější. S ohledem na skutečnost, že jde o témata vymezená RVP ZV, jsou tato témata přesto využívána v nad očekávání vysoké míře. 96,3 40,8 3,7 59,2 0 20 40 60 80 100 Zařazujete některá z témat etické výchovy do předškolního vzdělávání?Jste seznámeni s obsahem doplňkového předmětu Etická výchova v základních školách?ano ne