Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1467/16-G2 Vzdělávání v bezpečnostních tématech 48/49 Střední vzdělávání Většina středních škol se více než okrajově věnuje ochraně zdraví (88,3 %) a ochraně člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (82,4 %). Necelá polovina středních škol se zabývá vzděláváním k bezpečnosti v dopravě (46,1 %). U všech témat bezpečnosti (DV, OČBRMU, OZ) převažuje zařazení obsahu do jiných předmětů. Výchova k bezpečnosti v dopravě je zahrnována nejčastěji do občanské výchovy, tělesné výchovy a odborných předmětů, témata OČBRMU jsou nejčastěji zařazena do občanské výchovy a tělesné výchovy, v menší míře do odborných předmětů, chemie a biologie a ochrana zdraví je součástí tělesné výchovy, občanské výchovy, biologie a odborných předmětů. Aprobace vyučujících témat v oblastech bezpečnosti převážně odpovídají předmětům, kam jsou tato témata zařazována. V posledních dvou letech se učitelé témat bezpečnosti účastnili nejvíce kurzů a školení v oblasti ochrany zdraví (77,1 % škol), v 58,3 % škol se učitelé zapojili do vzdělávání v OČBRMU, v 45,4 % škol se učitelé účastnili kurzů a školení ve vzdělávání k bezpečnosti v dopravě. Střední školy spolupracují velmi často s externími partnery – v oblasti ochrany zdraví (90,5 %), v tématech OČBRMU (88,9 %) a ve výchově k bezpečnosti v dopravě (87,4 %). Z metod a forem výuky bezpečnosti převažují výklad učitele, besedy, praktická cvičení a nácviky, projektové dny, diskuze, exkurze a zážitkové vyučování. Z provedených akcí a praktických cvičení organizoval nejvyšší podíl škol nácvik první pomoci, cvičnou evakuaci, cvičení pro případ požáru či povodně a cvičení pro případ mimořádné situace. Pro ověřování znalostí a dovedností v tématech bezpečnosti jsou nejčastěji využívány samostatné praktické činnosti. 9 Doporučení S ohledem na výše prezentované výsledky inspekční činnosti Česká školní inspekce doporučuje: V průběhu vzdělávání věnovat adekvátní pozornost rovnoměrně všem bezpečnostním tématům. Podporovat DVPP ve všech bezpečnostních tématech. Začleňovat bezpečnostní témata do pregraduální přípravy učitelů.