Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1467/16-G2 Vzdělávání v bezpečnostních tématech 47/49 U všech témat bezpečnosti (dopravní výchova, OČBRMU, ochrana zdraví) převažuje zařazení obsahu v rámci integrovaných bloků a výuku zajišťují především učitelé. V posledních dvou letech se učitelé témat bezpečnosti účastnili nejvíce kurzů a školení v oblasti ochrany zdraví (67,6 % škol), ve více než dvou pětinách škol se učitelé zapojili do vzdělávání v OČBRMU, naopak školení věnované dopravní výchově navštívili učitelé jen v 29,4 % škol. Z metod a forem vzdělávání v bezpečnosti převažují hry a soutěže, exkurze a zážitkové vyučování a praktická cvičení a projektové dny. Z provedených akcí a praktických cvičení organizoval nejvyšší podíl škol cvičnou evakuaci, dopravní soutěže a nácvik první pomoci. Pro ověřování znalostí a dovedností v tématech bezpečnosti jsou nejčastěji využívány praktické činnosti. Základní vzdělávání Většina škol v základním vzdělávání se více než okrajově věnuje ochraně zdraví (94,9 % škol) a dopravní výchově (94,5 % škol, přičemž ve víceletých gymnáziích zařazují dopravní výchovu více než okrajově v 54 % škol). Podobně vysoký podíl škol se zabývá ochranou člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (91,3 %). Naopak u přípravy občanů k obraně státu převažuje spíše okrajové zařazení do výuky (63,1 % škol). U všech témat bezpečnosti (DV, POKOS, OČBRMU, OZ) převažuje zařazení obsahu do jiných předmětů (učitelům ve většině navštívených škol tento stav vyhovuje). V dopravní výchově je to nejčastěji do prvouky na 1. stupni a občanské výchovy a tělesné výchovy na 2. stupni a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Témata POKOS jsou v největší míře obsažena v občanské výchově na 2. stupni a na 1. stupni ve vlastivědě. OČBRMU je nejčastěji součástí prvouky a občanské výchovy a ochrana zdraví je zařazena do přírodovědných předmětů (prvouka, přírodověda, přírodopis, biologie) a tělesné výchovy. Zatímco dopravní výchova převažuje na 1. stupni, témata POKOS, OČBRMU a ochrany zdraví jsou vyučována rovnoměrně na obou stupních. Aprobace vyučujících témat v oblasti bezpečnosti převážně odpovídají předmětům, kam jsou tato témata zařazována. V posledních dvou letech se učitelé témat bezpečnosti účastnili nejvíce kurzů a školení v oblasti ochrany zdraví (69,3 % škol), ve dvou pětinách škol se učitelé zapojili do vzdělávání v dopravní výchově a OČBRMU, naopak kurz POKOS navštívili učitelé jen v 26,3 % škol. S externími partnery spolupracují školy nejčastěji v dopravní výchově (97,5 %), výuce témat OČBRMU (94,5 %) a při vzdělávání v oblasti ochrany zdraví (91,1 % škol). Naopak při výuce POKOS 47,1 % škol partnery nevyužívá. Z metod a forem výuky v oblasti bezpečnosti převažují praktická cvičení, nácviky, projektové dny, besedy a výklad učitele. Z provedených akcí a praktických cvičení organizoval nejvyšší podíl škol nácvik první pomoci, cvičnou evakuaci, dopravní soutěže a cvičení pro případ požáru či povodně. Pro ověřování znalostí a dovedností v tématech bezpečnosti jsou nejčastěji využívány samostatné praktické činnosti.