Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1467/16-G2 Vzdělávání v bezpečnostních tématech 44/49 v dopravě, OČBRMU a ochrany zdraví připravováni na vysoké škole a zda školy považují za přínosné, aby tato témata byla součástí přípravy učitelů. Tabulka č. 61 Jakou formou jste byl v rámci výuky/přípravy na VŠ seznámen s výukou problematik bezpečnosti (OČBRMU, DV, OZ)? – podíl škol (v %) Forma přípravy podíl samostatné přednášky, cvičení, semináře 31,8 začleněním problematiky do jiných souvisejících témat 18,2 tato témata nebyla součástí mé přípravy na VŠ 50,0 V rámci výuky/přípravy na vysoké škole nebyla s výukou témat bezpečnosti seznámena polovina učitelů. Samostatné přednášky, cvičení a semináře absolvovalo na vysoké škole 31,8 % učitelů. S tématy bezpečnosti začleněnými do jiných souvisejících témat bylo seznámeno 18,2 % učitelů. Tabulka č. 62 Považujete za přínosné, aby pedagogické fakulty připravovaly budoucí učitele pro kvalifikaci v oblastech DV, OČBRMU, OZ? (v %) – podíl škol (v %) Příprava učitelů podíl ano – pro všechny odborné kvalifikace učitelů 47,7 ano – pro vybrané odborné kvalifikace učitelů 43,7 ne 9,6 Přípravou budoucích učitelů pro kvalifikaci v oblastech výchovy bezpečnosti v dopravě, OČBRMU, ochrany zdraví by se měly zabývat fakulty připravující učitele. Celkem 47,7 % ředitelů středních škol považuje za přínosné, aby fakulty připravovaly všechny budoucí učitele pro kvalifikaci v oblastech bezpečnosti. Vzdělávání v oblastech bezpečnosti pro vybrané odborné kvalifikace učitelů pokládá za přínosné 43,7 % škol. Necelá desetina středních škol nepovažuje za přínosné, aby fakulty budoucí učitele v oblastech bezpečnosti vůbec vzdělávaly. Dále bylo zjišťováno, jaké metody a formy výuky využívají učitelé předmětů, ve kterých se témata bezpečnosti vyučují. Ukázalo se, že učitelé v největší míře předávají teoretické poznatky a provádějí nácviky praktických dovedností (podrobněji viz následující graf). Graf č. 29 Využívané metody a formy ke vzdělávání žáků v oblastech DV, OČBRMU, OZ – podíl škol (v %) 2,3 3,9 5,3 25,3 29,3 56,8 62,0 67,6 74,2 82,8 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 jiné tematické zájmové útvary akce s rodiči žáků/partnerskými subjekty hry a soutěže externí vzdělávací programy (na objednávku)exkurze a zážitkové vyučování diskuse praktická cvičení a nácviky, projektové dny besedy výklad učitele