Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1467/16-G2 Vzdělávání v bezpečnostních tématech 43/49 Graf č. 28 Osvojují si žáci dostatečně znalosti a dovednosti v oblasti DV, POKOS, OČBRMU, OZ? – podíl škol (v %) V přibližně 96 % škol si podle názoru ředitelů žáci dostatečně osvojují znalosti a dovednosti v oblasti dopravní výchovy a ochrany zdraví. Znalosti a dovednosti v tématech OČBRMU si dostatečně osvojují žáci v 84,4 % škol, v oblasti POKOS je to v 61,9 % škol, přičemž v pětině škol to ředitelé nedokázali posoudit (POKOS více než okrajově vyučuje 36,9 % škol). Významnější rozdíl mezi základními školami a víceletými gymnázii byl zaznamenán v osvojování znalostí a dovedností v dopravní výchově (ve vyšším podílu ZŠ si žáci podle názoru ředitelů rozhodně osvojují znalosti a dovednosti v dopravní výchově). Ve většině škol navštívených při prezenční inspekční činnosti učitelé preferují začlenění problematiky bezpečnosti (OČBRMU, DV, ochrana zdraví, popř. POKOS) do více předmětů, naopak jeden společný předmět by za nejvhodnější považovali učitelé v 9,5 % škol. Tabulka č. 60 Hodnocení kvality dostupných učebnic a pomůcek na téma bezpečnost – podíl škol (v %) Kvalita dostupných učebnic a pomůcek podíl aktuální používané učebnice a pomůcky plně vyhovují potřebám vzdělávání 23,1 používané učebnice a pomůcky vyhovují, avšak není jich k dispozici dostatečné množství 23,1 používané učebnice a pomůcky částečně vyhovují, je však potřeba inovace 47,1 aktuální používané učebnice a pomůcky potřebám vzdělávání nevyhovují 6,7 V necelé polovině škol se vyučující témat bezpečnosti domnívají, že používané učebnice a pomůcky vyhovují, je však třeba inovací. Jako plně vyhovující hodnotí učebnice a pomůcky učitelé v 23,1 % škol a ve stejném podílu škol je hodnotí jako vyhovující, ale není jich k dispozici dostatečné množství. Aktuální používané učebnice a pomůcky potřebám vzdělávání nevyhovují dle názoru učitelů v 6,7 % škol. 7.3 Vzdělávání v oblasti bezpečnosti ve středním vzdělávání Vzhledem k zavedení témat v oblasti bezpečnosti v RVP G a v RVP pro obory odborného vzdělávání a vzhledem k různému věkovému složení pedagogického sboru (a s tím související různou mírou zahrnutí témat bezpečnosti do pregraduální přípravy) se může odlišovat míra připravenosti jednotlivých učitelů na výuku těchto problematik. Při inspekční činnosti bylo zjišťováno, jakými způsoby (a zda vůbec) byli učitelé na výuku témat výchovy k bezpečnosti 34,3 10,8 4,0 35,2 62,0 73,6 57,9 60,9 1,2 6,8 15,0 1,2 0,3 2,1 0,1 2,5 8,4 20,8 2,5 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%ochrana zdraví OČBRMU POKOS dopravní výchova rozhodně ano spíše ano spíše ne rozhodně ne nedokáži posoudit