Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1467/16-G2 Vzdělávání v bezpečnostních tématech 41/49 Tabulka č. 59 Považujete za přínosné, aby pedagogické fakulty připravovaly budoucí učitele pro kvalifikaci v oblastech DV, POKOS, OČBRMU, OZ? – podíl škol (v %) Příprava učitelů ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná VG – nižší stupeň celkem ano – kvalifikace pro 2. stupeň ZŠ 27,3 70,0 79,6 57,1 ano – zařazení témat do přípravy učitelů 1. stupně ZŠ 88,5 77,9 24,6 77,6 ne 4,6 12,7 14,5 10,3 Ředitelé většiny škol považují za přínosné, aby byli budoucí učitelé připravováni na fakultách pro kvalifikaci v oblastech dopravní výchovy, POKOS, OČBRMU a ochrany zdraví (za přínosné to nepovažuje jen přibližně desetina ředitelů). Ve větší míře to považují za přínosné ředitelé škol jen s 1. stupněm oproti plně organizovaným školám a víceletým gymnáziím. Dále bylo zjišťováno, jaké metody a formy výuky školy, resp. učitelé předmětů, ve kterých se témata bezpečnosti vyučují, využívají. Ukázalo se, že školy využívají v největší míře kombinaci praktického nácviku dovedností a teoretické výuky (podrobněji viz následující graf). Graf č. 25 Využívané metody a formy ke vzdělávání žáků v oblastech DV, OČBRMU, OZ – podíl škol (v %) Nejvyšší podíl škol využívá pro výuku témat v oblasti bezpečnosti praktická cvičení, nácviky a projektové dny (86 % škol), besedy (80,4 % škol) a výklad učitele (78,7 % škol). V o trochu menší míře jsou realizovány exkurze a zážitkové vyučování (68,3 %), hry a soutěže (67,1 %) a diskuse (62,4 %). Necelá polovina škol využívá externí vzdělávací programy (na objednávku). Největší rozdíly mezi základními školami a víceletými gymnázii jsou ve využití her a soutěží a externích vzdělávacích programů na objednávku (obě formy jsou víceletými gymnázii využívány v menší míře). Jak vyplývá z výše uvedených zjištění, nejčastější formou výuky témat v oblasti bezpečnosti byla praktická cvičení, nácviky a projektové dny. Následující graf zobrazuje, o jaké akce a praktická cvičení konkrétně šlo. 1,1 12,3 14,4 48,7 62,4 67,1 68,3 78,7 80,4 86,0 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 jiné tematické zájmové útvary akce s rodiči žáků/partnerskými subjekty externí vzdělávací programy (na objednávku)diskuse hry a soutěže exkurze a zážitkové vyučování výklad učitele besedy praktická cvičení a nácviky, projektové dny