Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1467/16-G2 Vzdělávání v bezpečnostních tématech 32/49 Graf č. 16 Organizace vzdělávání žáků v oblasti ochrany zdraví v základním vzdělávání – podíl škol (v %) Témata ochrany zdraví jsou nejčastěji zařazena do obsahu jiných předmětů. Méně časté je využití projektů – projekty zaměřené na ochranu zdraví realizují více než dvě pětiny základních škol a 28,4 % víceletých gymnázií. Ve školách jen s 1. stupněm téměř není využívána realizace formou samostatného předmětu, naopak 29,3 % plně organizovaných základních škol a 15,7 % víceletých gymnázií tuto formu využívá. Tabulka č. 48 Zařazení tématu ochrany zdraví do předmětů – podíl škol (v %) Předměty ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná VG - nižší stupeň celkem prvouka 97,5 88,0 0,4 85,5 přírodověda 87,8 83,6 2,6 79,8 vlastivěda 31,2 26,1 0,0 26,1 přírodopis/biologie 2,3 85,7 88,5 58,6 občanská výchova/společenské vědy 0,9 71,1 72,2 48,4 tělesná výchova 63,3 76,3 87,2 72,8 jiný předmět 7,7 37,4 20,9 26,7 výchova ke zdraví, Člověk a zdraví, zdravý životní styl, zdravověda 0,2 33,1 17,5 18,3 Nejčastěji je ochrana zdraví na 1. stupni součástí prvouky a přírodovědy, na 2. stupni pak přírodopisu, občanské výchovy a tělesné výchovy. Ve víceletých gymnáziích je ochrana zdraví v největší míře zařazena do biologie a tělesné výchovy. Tabulka č. 49 Zařazení problematiky ochrany zdraví do ročníků – podíl škol (v %) Ročník ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná VG - nižší stupeň celkem do 1. – 3. ročníku 97,8 85,5 – 83,8 do 4. – 5. ročníku 95,5 91,2 – 86,6 do 6. a/nebo 7. ročníku a odp. ročníku VG – 91,7 74,8 62,0 do 8. a/nebo 9. ročníku a odp. ročníku VG – 92,3 91,9 63,5 96,5 43,0 0,6 1,8 91,3 41,5 29,3 2,2 89,7 28,4 15,7 4,6 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 zařazením obsahu do jiných předmětůjako projekt/y samostatný předmět jinak ZŠ jen s 1. stupněm plně organizovaná ZŠVG - nižší stupeň