Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1467/16-G2 Vzdělávání v bezpečnostních tématech 25/49 Většina škol spolupracuje při výuce témat OČBRMU s dalšími partnery (celkem nespolupracuje pouze 5,5 % škol). Největší podíl škol spolupracuje s Hasičským záchranným sborem ČR, vysoký podíl škol spolupracuje také s Policií ČR. Víceletá gymnázia ve srovnání se základními školami využívají spolupráci s partnery v menší míře. Tabulka č. 38 Délka zařazení tématu OČBRMU do výuky – podíl škol (v %) Vzdělávání v tématech OČBRMU ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná VG - nižší stupeň celkem od platnosti Pokynu MŠMT „OČMU“ 20,9 33,8 24,6 29,4 od zavedení RVP ZV v r. 2007 47,8 51,1 52,9 50,3 od změny RVP ZV v r. 2013 31,3 15,1 22,5 20,3 Od platnosti pokynu MŠMT k problematice „OČMU“ z roku 2003 vzdělává žáky v tématech OČBRMU 29,4 % škol. Polovina škol vzdělává žáky v tématech OČBRMU od zavedení do RVP ZV v roce 2007. Pětina škol tato témata zavedla až od revize RVP ZV v roce 2013. Názory vyučujících témat OČBRMU Ve více než čtyřech pětinách škol navštívených při prezenční inspekční činnosti se učitelé témat OČBRMU domnívají, že těmto tématům je věnována pozornost srovnatelná s jinými tématy. V necelé desetině patří téma k prioritním, naopak menší pozornost, než by učitelé považovali za optimální, věnují tématům OČBRMU v 8,6 % škol. Z hlediska podpory by učitelé témat OČBRMU nejčastěji uvítali další metodické materiály (v 61,4 % škol), učební pomůcky (v 58,4 % škol) a v necelé polovině škol širší nabídku kurzů DVPP zaměřených na toto téma. V 93,3 % škol se učitelé domnívají, že žáci vnímají témata OČBRMU jako užitečná (z toho ve čtvrtině škol jsou učitelé přesvědčeni, že tato témata žáci rozhodně vnímají jako užitečná). 5.3 Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí ve středním vzdělávání Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČBRMU) je ve středním vzdělávání v gymnaziálních oborech součástí vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a vzdělávacího oboru výchova ke zdraví. V RVP oborů odborného vzdělávání jsou oblasti OČBRMU zahrnuty do vzdělávací oblasti Vzdělávání pro zdraví. Vzdělávání v oblasti OČBRMU má za cíl vybavit žáky dovednostmi potřebnými pro obranu a ochranu proti nebezpečným situacím, které ohrožují jejich zdraví a často i život, tj. pro chování při vzniku mimořádných událostí. Jedná se například o živelní pohromy, havárie nebo různé krizové situace. Žáci by měli znát základní úkoly ochrany obyvatelstva (varování, evakuace apod.) a měli by mít sociální dovednosti potřebné při řešení mimořádných situací. Výrazná většina středních škol (82,4 %) vzdělává žáky v tématech OČBRMU více než okrajově. Dále se výsledky vztahují pouze k těmto školám.