Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1467/16-G2 Vzdělávání v bezpečnostních tématech 21/49 5.2 Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí v základním vzdělávání Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČBRMU) je v základním vzdělávání součástí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, vzdělávacího oboru výchova k občanství a vzdělávací oblasti Člověk a příroda (přírodopis a zeměpis). Důvodem pro doplnění OČBRMU do revidovaného RVP ZV (s platností od září 2013) bylo zrušení civilní obrany bez náhrady (např. hlásné služby, evakuace, organizace a poskytování úkrytů, boj s požáry apod.) a na základě toho neinformovanost obyvatelstva o chování při mimořádných událostech (např. zkušenosti se záplavami v ČR). Vzdělávání v oblasti OČBRMU má za cíl připravit žáky na dopad možných následků živelních pohrom a dalších mimořádných událostí způsobených lidskou činností, které mohou ohrozit fyzické i duševní zdraví obyvatel, přivodit ztráty na životech nebo majetku. Jde například o záplavy a povodně, požáry, vichřice, sesuvy půdy, sněhové laviny, zemětřesení, havárie s únikem nebezpečných látek do životního prostředí (havárie v chemických provozech a skladech, radiační havárie, ropné havárie) nebo jiné specifické události (teroristický čin, sabotáž, žhářství apod.). Tabulka č. 30 Podíl škol, které vzdělávají žáky v tématech OČBRMU (v %) Podíl škol, které vzdělávají žáky v tématech OČBRMU ZŠ jen s 1.stupněm ZŠ plně organizovaná VG - nižší stupeň celkem 83,2 93,0 84,2 89,2 Většina základních škol i víceletých gymnázií zařazuje témata OČBRMU více než okrajově. Další informace se tedy vztahují pouze k těmto školám. Graf č. 10 Organizace vzdělávání v tématech OČBRMU v základním vzdělávání – podíl škol (v %) Témata OČBRMU jsou ve většině škol zařazována do obsahu jiných předmětů (celkem v 91,4 % škol). Přibližně dvě pětiny škol je realizují (také) jako projekty. Jako samostatný předmět jsou tato témata organizována pouze výjimečně. Z hlediska organizace se mezi sebou jednotlivé typy škol výrazně neliší, pouze plně organizované školy využívají ve větší míře projektovou výuku. 91,5 31,4 1,0 0,1 91,2 45,8 2,5 0,4 93,0 29,1 4,5 2,9 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 zařazením obsahu do jiných předmětůjako projekt/y jinak samostatný předmět ZŠ jen s 1. stupněm plně organizovaná ZŠ