Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1467/16-G2 Vzdělávání v bezpečnostních tématech 18/49 Většina škol si sama zajišťuje také další materiály a podklady pro výuku POKOS (celkově pouze 3,9 % škol je nezajišťuje). Nejčastěji jde o materiály z internetu a dalších veřejně dostupných zdrojů (celkem 91,7 % škol). Vlastní pomůcky si vytvářejí učitelé ve dvou pětinách základních škol a necelé čtvrtině víceletých gymnázií. Tabulka č. 25 Spolupráce s partnery v tématu POKOS – podíl škol (v %) Partneři ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná VG - nižší stupeň celkem Armáda ČR 21,3 24,7 13,1 23,4 neziskové organizace 7,0 12,2 12,1 11,5 jiná škola 5,2 3,0 0,0 3,2 obec 28,3 22,7 15,2 23,1 jiný partner 5,7 11,6 12,1 10,7 v uvedené oblasti s partnery nespolupracujeme 46,5 46,3 58,6 47,1 Necelá polovina základních škol při výuce tématu POKOS s žádnými partnery nespolupracuje. Pokud spolupráce probíhá, je v případě základních škol partnerem nejčastěji obec a Armáda ČR. Ve víceletých gymnáziích spolupracují v tomto tématu přibližně dvě pětiny škol, a to nejčastěji s obcí. Názory vyučujících tématu POKOS V 81 % škol navštívených při prezenční inspekční činnosti se učitelé domnívají, že tématu POKOS je věnována pozornost srovnatelná s jinými tématy. Pouze výjimečně (v 1,9 % škol) patří POKOS mezi prioritní, naopak menší pozornost, než by považovali za optimální, je podle výpovědí učitelů věnována tématu POKOS v 17,1 % škol. Učitelé tématu POKOS by v největší míře uvítali podporu formou dalších metodických materiálů (v 62,1 % škol), ve více než polovině škol by uvítali další učební pomůcky a širší nabídku kurzů DVPP zaměřených na téma POKOS. Ve čtyřech pětinách škol se učitelé domnívají, že žáci jejich školy vnímají téma POKOS jako užitečné (z toho v 14,3 % škol se učitelé domnívají, že jej žáci rozhodně vnímají jako užitečné). 5 Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČBRMU) 5.1 Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí v předškolním vzdělávání Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČBRMU) není součástí RVP PV, přesto jsou děti v tomto tématu vzdělávány více než okrajově v 70,2 % mateřských škol. Prezentované výsledky se tedy týkají těchto škol. Základem osvojování dovedností a způsobů jednání za běžných rizik a mimořádných událostí (např. záplavy a povodně, požáry apod.) v mateřských školách jsou praktický nácvik, provádění ukázek a simulační hry. Rozsah vědomostí i nácviku dovedností je pak třeba volit vždy přiměřeně k věku a schopnostem dětí.