Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1467/16-G2 Vzdělávání v bezpečnostních tématech 15/49 Střední školy v největší míře spolupracují v tématu výchova k bezpečnosti v dopravě s Policií ČR (60,3 % škol) a obecní (městskou) policií (45 % škol). Méně často spolupracují s BESIP (24,1 % škol), rodiči žáků (19,2 % škol), jiným partnerem (17,1 % škol, jde zejména o spolupráci s autoškolou a Hasičským záchranným sborem), obcemi (15,6 % škol) a různými neziskovými organizacemi (14,3 % škol). Ve výchově k bezpečnosti v dopravě nespolupracuje s žádným partnerem 12,6 % středních škol. 4 Příprava občanů k obraně státu (POKOS) 4.1 Příprava občanů k obraně státu v základním vzdělávání Vzdělávací obsah přípravy občanů k obraně státu (POKOS) vychází z Koncepce přípravy občanů k obraně státu a od 1. září 2013 je nově součástí RVP ZV. Je začleněn do vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět na 1. stupni a Člověk a společnost (konkrétně do vzdělávacího oboru Výchova k občanství) na 2. stupni. Důvodem byla absence tohoto tématu v RVP ZV, zrušení povinné vojenské přípravy a na základě toho také neinformovanost občanů o jejich povinnostech týkajících se obrany vlasti. Výuka POKOS je zaměřena zejména na zdravotnickou přípravu, přípravu k civilní ochraně nebo na přípravu ke vzájemné pomoci v krizových situacích vojenského i nevojenského charakteru. Žáci v rámci vzdělávání získají základní informace o současném bezpečnostním prostředí, o výhodách členství ČR v mezinárodních bezpečnostních a politicko-vojenských organizacích, o principech obrany státu a o úloze ozbrojených sil ČR při zajišťování obrany státu a při řešení krizí nevojenského charakteru (např. záchranné práce při pohromách nebo jiných závažných situacích, jako jsou povodně, rozsáhlé lesní požáry, sněhové kalamity, zemětřesení a průmyslové a ekologické havárie). Zároveň se seznamují s povinnostmi, které jim jakožto občanům ČR ve vztahu k obraně státu vyplývají z platných právních norem.1 Tabulka č. 18 Podíl škol, které vzdělávají žáky v tématech POKOS více než okrajově (v %) Příprava občanů k obraně státu (POKOS) ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná VG - nižší stupeň celkem 17,0 47,6 34,4 36,9 Více než okrajově je téma POKOS zařazeno v necelé polovině plně organizovaných škol, ve více než třetině víceletých gymnázií a v 17 % škol jen s 1. stupněm. Dále se odpovědi vztahují pouze k těmto školám. Tabulka č. 19 Zařazení tématu POKOS do předmětů – podíl škol (v %) Předmět ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná VG - nižší stupeň celkem prvouka 70,4 43,8 – 44,9 vlastivěda 87,6 60,3 – 60,4 občanská výchova/společenské vědy 0,9 95,1 94,9 81,4 tělesná výchova 31,3 36,0 56,6 36,6 fyzika – 12,3 8,1 10,3 chemie – 23,4 21,2 19,9 jiný předmět 6,4 16,3 10,1 14,5 1Příprava občanů k obraně státu (POKOS), dostupné z: <http://www.pokos.army.cz/pro-skoly-ucitele>.