Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1467/16-G2 Vzdělávání v bezpečnostních tématech 8/49 Tabulka č. 6 Zařazení dopravní výchovy do předmětů – podíl škol (v %) Předměty ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná VG - nižší stupeň celkem prvouka 95,9 91,4 – 89,5 vlastivěda 68,3 61,1 – 61,3 občanská výchova/společenské vědy 1,0 70,0 85,0 47,9 tělesná výchova 58,1 47,2 74,4 51,8 jiný předmět 16,3 24,0 15,0 21,2 přírodověda/přírodopis/biologie 8,3 7,2 5,3 7,7 výchova ke zdraví, zdravověda, Člověk a zdraví 0,2 10,7 1,5 6,9 V základních školách je dopravní výchova nejčastěji zařazena do prvouky (95,9 % škol jen s 1. stupněm, 91,4 % plně organizovaných škol). V plně organizovaných základních školách je kromě prvouky často také součástí občanské výchovy (70 % škol) a ve školách jen s 1. stupněm také vlastivědy (68,3 % škol). Ve víceletých gymnáziích je dopravní výchova nejčastěji zařazena do občanské výchovy (85 % škol) a tělesné výchovy (74,4 % škol). Tabulka č. 7 Zařazení témat dopravní výchovy v ŠVP – podíl škol (v %) Zařazení dopravní výchovy v ŠVP ZŠ plně organizovaná rozpracována pro 1. i 2. stupeň rovnoměrně 31,5 výuka DV převládá na 1. stupni 67,7 výuka DV převládá na 2. stupni 0,8 Výuka dopravní výchovy převládá na 1. stupni, a to i v plně organizovaných školách. V necelé třetině plně organizovaných škol je rozpracována pro 1. i 2. stupeň rovnoměrně. Tabulka č. 8 Aprobace učitelů, kteří se větší měrou podílejí na vzdělávání žáků v dopravní výchově – podíl škol (v %) Aprobace ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná VG - nižší stupeň celkem učitel 1. stupně základní školy 98,7 91,9 0,0 90,4 občanská výchova/společenské vědy 1,1 49,8 82,5 35,0 tělesná výchova 2,6 38,9 79,2 28,5 fyzika 0,1 6,5 7,8 4,4 chemie 0,2 3,6 4,5 2,5 přírodopis/biologie 1,3 13,3 18,8 9,5 zeměpis 0,3 7,4 12,3 5,3 dějepis 0,4 3,4 1,3 2,3 český jazyk 0,9 5,1 4,5 3,7 matematika 0,7 5,9 3,9 4,1 cizí jazyk 1,5 2,9 5,8 2,5 ICT 0,7 3,7 1,9 2,7 speciální pedagogika 9,1 16,3 0,0 13,5 jiná aprobace 3,0 6,0 0,6 4,9 externí odborník s pedag. vzděláním 5,9 7,1 1,3 6,5 externí odborník bez pedag. vzdělání 11,0 14,5 6,5 13,0