Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1467/16-G2 Vzdělávání v bezpečnostních tématech 7/49 3.2 Dopravní výchova v základním vzdělávání Dopravní výchova se v základním vzdělávání zaměřuje na získávání teoretických znalostí a praktických dovedností žáků v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Na 1. stupni základních škol je zařazena do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, na 2. stupni je začleněna do vzdělávacího oboru výchova ke zdraví (vzdělávací oblast Člověk a zdraví). V revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) platném od září 2013 byla výuka dopravní výchovy posílena na obou stupních (byla upravena či doplněna charakteristika, cílové zaměření, některé očekávané výstupy a učivo této oblasti). Důvodem byl nárůst smrtelných a dalších úrazů dětí a žáků v silniční a železniční dopravě, získání řidičského průkazu mladistvými na malé motocykly a související nehodovost. Tabulka č. 5 Podíl škol, které vzdělávají žáky v dopravní výchově více než okrajově (v %) Dopravní výchova ZŠ jen s 1. stupněm ZŠ plně organizovaná VG - nižší stupeň celkem 97,2 97,6 54,0 94,5 Dopravní výchovu zařazují do výuky více než okrajově téměř všechny základní školy, u nižšího stupně víceletých gymnázií je to více než polovina škol. Dále se výsledky vztahují pouze k těmto školám, které uvedly, že se dopravní výchově věnují více než okrajově. Následující graf zobrazuje, jakým způsobem je dopravní výchova v základním vzdělávání zařazována do výuky v těchto školách. Graf č. 4 Organizace dopravní výchovy v základním vzdělávání – podíl škol (v %)í Dopravní výchova je v základním vzdělávání nejčastěji zařazována do jiných předmětů. Velká část škol ji zařazuje také jako projekty (častěji základní školy oproti víceletým gymnáziím). Z hlediska jiného způsobu zařazení dopravní výchovy do výuky jde především o výuku na dopravním hřišti, zajištění besed s odborníky a organizaci soutěží s dopravní tematikou. Jako samostatný předmět ji školy realizují pouze výjimečně. 94,7 60,3 9,5 0,9 94,3 59,1 13,8 2,6 85,3 42,3 4,5 2,6 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 zařazením obsahu do jiných předmětůjako projekt/y jinak samostatný předmět jen s 1. stupněm plně organizovaná VG - nižší stupeň