Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1467/16-G2 Vzdělávání v bezpečnostních tématech 5/49 Mateřské školy realizují dopravní výchovu nejčastěji v rámci integrovaných bloků (79,5 % škol). V 29,2 % škol je dopravní výchova realizována formou samostatných bloků. Mírně nižší podíl škol vytváří vlastní školní projekty. Tabulka č. 1 Personální zajištění vzdělávání dětí v dopravní výchově – podíl škol (v %) Personální zajištění podíl učitel mateřské školy 99,3 externí odborník s pedagogickým vzděláním 5,4 externí odborník bez pedagogického vzdělání 27,8 Vzdělávání dětí v dopravní výchově v mateřských školách zajišťují téměř vždy učitelé (99,3 % škol). Třetina škol uvedla, že do dopravní výchovy dětí zapojují externího odborníka, pouze v 5,4 % škol jde o externího odborníka s pedagogickým vzděláním. Tabulka č. 2 Učitelé dopravní výchovy – absolvování kurzu/školení v posledních 2 letech – podíl škol (v %) Školení/kurz podíl organizovaný Ministerstvem vnitra nebo s jeho účastí 0,3 organizovaný Policií ČR nebo s její účastí 8,2 organizovaný BESIP nebo s jeho účastí 9,0 organizovaný NIDV v rámci DVPP 4,1 jiný v rámci DVPP 8,5 jiný mimo DVPP 5,9 žádný 70,6 V 70,6 % škol učitelé neabsolvovali v posledních 2 letech žádné školení/kurz k dopravní výchově. Ostatní učitelé se nejčastěji účastní kurzů organizovaných BESIP nebo s jeho účastí – 9 % škol, kurzů od jiných organizátorů v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) – 8,5 %, či kurzů organizovaných Policií ČR nebo s její účastí – 8,2 % škol. Tabulka č. 3 Využití pomůcek a materiálů externích dodavatelů ke vzdělávání dětí v oblasti dopravní výchovy – podíl škol (v %) Pomůcky a materiály podíl semafory 55,6 dopravní značky 92,8 dopravní koberce 76,1 multimediální programy 36,3 přechody pro chodce 39,0 jiné 20,0 žádné 2,1 Od externích dodavatelů školy nejčastěji využívají dopravní značky (92,8 % škol), dopravní koberce (76,1 % škol) a semafory (55,6 % škol). Časté je také využití přechodů pro chodce (39 % škol) a multimediálních programů (36,3 % škol). Jako jiné materiály mateřské školy uváděly reflexní vesty a jiné reflexní prvky a obrazové materiály (omalovánky, vystřihovánky apod.).