Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1467/16-G2 Vzdělávání v bezpečnostních tématech 4/49 Inspekční činnost na místě se kromě hospitací či účasti na praktických akcích organizovaných v rámci jednotlivých bezpečnostních témat zaměřila také na rozhovory s učiteli, v jejichž předmětech nebo vyučovaných vzdělávacích oblastech jsou bezpečnostní tematiky ve větší míře zahrnuty. Zjišťováno tak bylo například to, jaké způsoby organizace výuky daných témat považují učitelé za nejvhodnější, jak hodnotí kvalitu a využitelnost dostupných pomůcek či učebních textů, jakou formou byli pedagogové na vysokých školách seznamováni s výukou bezpečnostních problematik, zda je podle nich na jejich škole věnována bezpečnostním problematikám přiměřená pozornost, jaké konkrétní formy podpory by učitelé uvítali nebo zda se domnívají, že žáci vnímají vzdělávání v bezpečnostních tématech jako užitečné. Samozřejmostí pak bylo také vlastní posuzování ze strany inspekčních pracovníků České školní inspekce, které v některých případech doprovodili také přizvaní externí experti, kteří se na otázky bezpečnosti zaměřují. Zjištění inspekční činnosti v jednotlivých oblastech jsou uvedena v následujícím přehledu. 3 Dopravní výchova (DV) 3.1 Dopravní výchova v předškolním vzdělávání Získání znalostí a upevnění schopností, dovedností a návyků v oblasti dopravy napomáhá dětem chránit své zdraví i zdraví ostatních účastníků silničního provozu. Dopravní výchova je v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV) zařazena především do vzdělávací oblasti Dítě a svět. Téma dopravní výchovy je částečně pokryto také v oblasti Dítě a jeho tělo a Jazyk a řeč. Důraz je zde kladen na prevenci úrazů v dopravních situacích a rozlišování obrazových symbolů v podobě dopravních značek a porozumění jejich významu. Cílem dopravní výchovy pro děti předškolního věku je získání specifických dovedností umožňujících bezpečně reagovat v dopravních situacích, umět se v dopravním prostředí orientovat a naučit se používat základní pravidla silničního provozu přiměřeně věku. Výrazná většina mateřských škol vzdělává děti v dopravní výchově více než okrajově (92,8 %). Další komentáře se tedy týkají pouze těchto škol. Graf č. 1 Organizace dopravní výchovy v předškolním vzdělávání – podíl škol (v %)í 79,5 29,2 27,5 5,8 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 v rámci integrovaných blokůjako projekt/y jako samostatné bloky jinak