Česká školní inspekce Tematická zpráva – Vzdělávání žáků ve středních Čj.: ČŠIG-2708/16-G2 školách s pedagogickými obory vzdělání 20/20 Kvalita vzdělávání ve středních školách s oborem vzdělání Předškolní a mimoškolní pedagogika je převážně na dobré úrovni, nicméně zaznamenáno bylo také několik negativních zjištění. V některých školách např. není součástí přijímací zkoušky ověřování jazykového projevu, při vzdělávání je také třeba ve větší míře seznamovat žáky s očekávanými výstupy a klíčovými kompetencemi RVP PV. Obsah vzdělávání v některých případech nekoresponduje se současnými požadavky na předškolní vzdělávání v oblasti koordinace s podpůrnými pedagogickými pracovníky, v některých případech je zařazování logopedické prevence dětí pouze okrajové, objevuje se také méně časté vzdělávání žáků v oblasti práce s nadanými a mimořádně nadanými dětmi a absence kontroly a hodnocení učební praxe žáků. V naprosté většině oborů odpovídá obsah vzdělávání požadavkům budoucí pedagogické praxe. Kvalita žáků oboru vzdělání Předškolní a mimoškolní pedagogika se ve srovnání s minulostí příliš nemění. Úroveň žáků se ve více než pětině oborů zlepšuje, v necelé pětině byla naopak zaznamenána zhoršující úroveň. 7 Doporučení S ohledem na výše prezentované výsledky inspekční činnosti Česká školní inspekce doporučuje: Přijímat žáky do studia na základě ověření jejich talentu a předpokladů pro studium (zejména komunikační schopnosti a správná výslovnost, hudební, výtvarné a pohybové dovednosti). Systematicky vzdělávat pedagogy vyučující odborné předměty na středních školách s pedagogickými obory vzdělání a pedagogy, kteří vedou učební praxi žáků v problematice současných moderních přístupů k předškolnímu vzdělávání. Zaměřit se na účelné uplatňování efektivních forem a metod výuky. V průběhu studia důsledně seznámit žáky s RVP PV a jeho požadavky důsledně uplatňovat při výuce jednotlivých metodik i při učební a odborné praxi (např. vyváženost spontánních a řízených činností, využívání situačního učení, objevů, pokusů, kooperativních a demonstračních metod vzdělávání, cíleně využívat pedagogickou diagnostiku pro přípravu individualizované vzdělávací nabídky). Zaměřit přípravu žáků na oblast vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných dětí. V průběhu studia cíleně seznamovat žáky s významem ŠVP, jako otevřeného dokumentu, který reaguje na aktuální změny vycházející z potřeb školy. Žáci by měli být seznámeni s jeho postavením, rolí, principy jeho tvorby (např. vytváření cvičného ŠVP). V průběhu studia na střední škole cíleně podporovat komunikativní dovednosti budoucích pedagogů v oblastech: - poskytování průběžné zpětné vazby dětem, - sebehodnocení dětí, - práce s hlasem a spisovné vyjadřování. V obsahu vzdělávání prohloubit problematiku speciální pedagogiky a logopedické prevence k úspěšné realizaci společného vzdělávání. Pro realizaci učební i odborné praxe se orientovat na mateřské školy, které prokazují vysokou kvalitu podmínek, průběhu a výsledků předškolního vzdělávání. Zaměřit přípravu žáků na vzdělávání dětí mladších 3 let v souladu s novelou školského zákona.