Česká školní inspekce Tematická zpráva – Vzdělávání žáků ve středních Čj.: ČŠIG-2708/16-G2 školách s pedagogickými obory vzdělání 18/20 Tabulka č. 14 Délka adaptace budoucích absolventů při jejich nástupu do praxe – podíl oborů (v %) Délka adaptace Podíl oborů dlouhá adaptace alespoň po dobu jednoho školního roku 54,4 střednědobá adaptace (např. půl roku) 31,6 velmi krátká adaptace týkající se pouze seznámení se s vnitřní organizací MŠ 14,0 Délka adaptace budoucích absolventů při jejich nástupu do praxe bude podle názoru pedagogů učební praxe nebo pedagogů hostujících mateřských škol různá, spíše však dlouhodobější. Dlouhodobou adaptaci pak respondenti doporučují bez ohledu na úroveň předpokladů žáků pro uplatnění v praxi. Tabulka č. 15 Podpora poskytnutá budoucím absolventům při jejich nástupu do praxe – podíl oborů (v %) Podpora Podíl oborů podpora ve spolupráci více pedagogů MŠ 29,8 spolupráce absolventa s uvádějícím pedagogem 70,2 bez nutnosti přidělení uvádějícího pedagoga 0,0 Nástup do praxe si vyžádá vždy nějakou podporu, alespoň ve formě spolupráce s uvádějícím pedagogem. 6 Závěry 6.1 Pozitivní zjištění Většina škol s pedagogickými obory vzdělání přijímá žáky také na základě ověření jejich talentu a předpokladů. V průběhu vzdělávání jsou žáci oboru vzdělání Předškolní a mimoškolní pedagogika seznamováni s RVP PV, s jeho strukturou a terminologií, klíčovými kompetencemi a očekávanými výstupy. Učitelé odborných předmětů se za poslední tři roky často účastnili DVPP v oblasti současných přístupů k předškolnímu vzdělávání. Žákům připravujícím se na učební praxi poskytují pedagogové odborných předmětů individuální podporu nebo konzultace. Žákům se při učební praxi dařilo stanovovat vhodné vzdělávací cíle vzhledem k ŠVP, ve většině hospitací došlo i ke splnění těchto cílů. Žáci často používali dovednostně praktické a komunikativní metody. Výkony většiny žáků ohodnotili učitelé jako velmi zdařilé nebo jako zdařilé s menšími nedostatky. Téměř tři pětiny žáků se v průběhu praxe významně zdokonalují v dovednostech při výchově dětí. 6.2 Negativní zjištění6 V 11 % oborů není součástí přijímací zkoušky ověřování jazykového projevu, přičemž opomíjení stavu řečových dovedností uchazečů má přímou negativní vazbu na možnosti jazykové podpory a intervence u předškolních dětí. 6 Všechna negativní zjištění byla častěji zaznamenána v dálkové a kombinované formě vzdělávání.