Česká školní inspekce Tematická zpráva – Vzdělávání žáků ve středních Čj.: ČŠIG-2708/16-G2 školách s pedagogickými obory vzdělání 17/20 5 Předpoklady žáků pedagogických oborů pro jejich uplatnění v praxi Česká školní inspekce z rozhovorů s vyučujícími učebních praxí nebo s ředitelkou či pedagogy hostujících mateřských škol zjišťovala názory na předpoklady žáků závěrečných ročníků pedagogických oborů k jejich uplatnění v praxi. Dále byly zjišťovány názory na úroveň žáků ve srovnání s minulostí, potřebu adaptace budoucích absolventů a také na to, zda profil absolventa odpovídá potřebám současné praxe. Tabulka č. 13 Hodnocení předpokladů žáků 4. ročníků pedagogických oborů pro jejich další úspěšné uplatnění v praxi – podíl oborů (v %) Předpoklady Podíl oborů žáci mají velmi dobré předpoklady (žáci budou schopni v zásadě samostatné práce učitele v MŠ) 26,8 žáci mají dobré předpoklady (žáci budou schopni s podporou pracovat jako učitelé v MŠ) 44,6 žáci potřebují více praktických zkušeností 17,9 žákům chybí některé odborné znalosti a dovednosti (je třeba systematická podpora a pomoc) 7,1 připravenost žáků není na postačující úrovni 3,6 Podle názoru vyučujících učebních praxí nebo pedagogů hostujících mateřských škol mají žáci 4. ročníků ve většině oborů dobré předpoklady pro další uplatnění v praxi. Graf č. 13 Úroveň žáků pedagogických oborů ve srovnání s minulostí – podíl oborů (v %) Ze zjištění České školní inspekce také vyplývá, že dle názoru relevantních aktérů se úroveň žáků pedagogických oborů ve srovnání s minulostí ve více než polovině oborů nemění. V rozhovorech bylo dále zjišťováno, co chybí a co je nutné doplnit do vzdělávání budoucích učitelů mateřských škol. Nejčastěji dle názoru respondentů chybí vyšší počet hodin praxe, hlubší znalost metodik ve výchovně vzdělávacích oblastech (tělesná, hudební, výtvarná výchova), je třeba prohloubit problematiku speciální pedagogiky v rámci úspěšné realizace společného vzdělávání. Měl by se rozvíjet osobnostní rozvoj budoucích učitelů, konkrétně zodpovědnost, samostatnost, seberegulace a sebereflexe. Dále by měly být do výuky doplněny hlubší znalosti RVP PV, ŠVP a dalších dokumentů, ve větší míře propojovat teorii s praxí a věnovat větší pozornost plánovacím činnostem. Podle výrazné většiny dotazovaných odpovídá profil absolventa potřebám současné praxe (zcela odpovídá 28,6 %, spíše odpovídá 60,7 %). Pouze respondenti v desetině oborů se domnívají, že profil absolventa potřebám současné praxe spíše neodpovídá. 22,2 61,1 16,7 0 20 40 60 80 100 zlepšuje nemění zhoršuje