Česká školní inspekce Tematická zpráva – Vzdělávání žáků ve středních Čj.: ČŠIG-2708/16-G2 školách s pedagogickými obory vzdělání 13/20 Pozitivně bylo hodnoceno, že při dominantně uplatňovaném frontálním vzdělávání žáci využívali dovednostně praktické metody zaměřené na pohybové, praktické a pracovní činnosti (v 79,8 % hospitacích převažovaly nebo byl zaznamenán jejich výrazný výskyt), komunikativní metody orientované na rozhovory, diskuse a besedy (61,9 %) a aktivizující metody (61,6 %). Negativním zjištěním je nižší míra zařazování cílené práce s textem (v 64,6 % hospitací se vůbec nevyskytla) a problémového učení (60,2 %). Nejméně často se v hospitovaných hodinách vyskytovalo projektové vzdělávání. Graf č. 9 Účelnost využitých metod výuky – podíl hospitací (v %) Všechny použité metody výuky byly téměř ve všech případech účelné. Nejnižší účelnost využití byla zaznamenána u transmisivního vzdělávání (88 %), které zahrnuje výklad, vyprávění a vysvětlování. 94,4 97,5 95,6 96,3 95,8 88,0 96,1 96,2 5,6 2,5 4,4 3,7 4,2 12,0 3,9 3,8 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 projektové vzdělávání práce s textem problémové učení názorně demonstrační metody aktivizující metody transmisivní vzdělávání komunikativní vzdělávání dovednostně praktické metody ano ne