Česká školní inspekce Tematická zpráva – Vzdělávání žáků ve středních Čj.: ČŠIG-2708/16-G2 školách s pedagogickými obory vzdělání 12/20 V hospitovaných hodinách žáci pedagogických oborů upřednostňovali frontální vzdělávání před samostatnou prací dětí a skupinovými činnostmi. Spolupráce dětí ve dvojici při plnění společného úkolu byla zastoupena pouze v 31 % hospitovaných hodin. Graf č. 7 Účelnost využití organizačních forem výuky – podíl hospitací (v %) Téměř ve všech hodinách byly formy vzdělávání, které žáci použili, využity účelně. Nejnižší účelnost (83,3 % hospitací) byla zaznamenána u frontálního vzdělávání, což odpovídá skutečnosti, že frontální vzdělávání neumožňuje maximálně podporovat individuální rozvojové předpoklady a možnosti dětí. Graf č. 8 Využité metody výuky5 – podíl hospitací (v %) 5 Transmisivní vzdělávání – výklad, vyprávění, vysvětlování; Komunikativní vzdělávání – řízený rozhovor, diskuse, beseda; Projektové vzdělávání – komplexní metoda s konkrétním výstupem; Problémové učení – řešení problémových úloh, problémový rozhovor; Aktivizující metody – aktivizují vlastní učební práci dětí; Názorně demonstrační metody (předvádění, projekce, experiment aj.) – smyslové zprostředkování obsahu; Dovednostně praktické metody (pohybové, praktické, pracovní činnosti, výtvarné, hudební činnosti aj.) – osvojení motorických a psychomotorických dovedností 100,0 100,0 96,4 83,3 3,6 16,7 0 20 40 60 80 100 práce ve dvojici skupinové vzdělávání samostatná práce dětí frontální vzdělávání ano ne 1,8 0,9 2,6 2,7 9,7 3,5 17,5 9,7 11,5 10,6 48,2 58,9 46,9 58,4 62,3 4,4 23,0 29,2 21,1 24,1 31,9 29,2 14,0 84,1 64,6 60,2 28,1 14,3 11,5 8,8 6,1 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 projektové vzdělávání práce s textem problémové učení názorně demonstrační metody aktivizující metody transmisivní vzdělávání komunikativní vzdělávání dovednostně praktické metody převažovala výrazný výskyt zřídka nevyskytla se