Česká školní inspekce Tematická zpráva – Vzdělávání žáků ve středních Čj.: ČŠIG-2708/16-G2 školách s pedagogickými obory vzdělání 11/20 V téměř všech hospitovaných hodinách se žákům dařilo stanovit vzdělávací cíl a v naprosté většině případů šlo o vhodné cíle vzhledem ke školnímu vzdělávacímu programu i vzhledem ke schopnostem a znalostem dětí. V 7 % hospitací žák vzdělávací cíl nestanovil nebo jej stanovil nevhodně. Tabulka č. 10 Složky obsahu cíle – podíl hospitací (v %) Podíl vědomostní složka 82,6 dovednostní složka 91,3 postojová složka 47,8 Téměř ve všech případech cíl hodiny obsahoval dovednostní složku, ve více než čtyřech pětinách hospitací byla zastoupena také vědomostní složka cíle. Postojovou složku cíle obsahovala pouze necelá polovina hospitovaných hodin. Graf č. 5 Vzdělávací cíl byl splněn – podíl hospitací (v %) Ve více než devíti desetinách hospitací byl stanovený cíl zcela nebo převážně splněn, pouze v jednom případě nebyl vzdělávací cíl splněn vůbec. 4.4 Realizované formy a vzdělávací metody v rámci praxe Při hospitacích se Česká školní inspekce zaměřovala na uplatňované vyučovací metody a organizační formy vzdělávání a jejich účelnost vzhledem k podpoře rozvoje dětské osobnosti. Posuzována byla také efektivita využívání učebních pomůcek. Graf č. 6 Výskyt organizačních forem výuky4 – podíl hospitací (v %) 4 Frontální – dominantní postavení učitele a společná práce dětí; Skupinové – spolupráce, dělba práce více než dvou dětí; Práce ve dvojicích – dělba práce ve dvojicích; Samostatná práce – vlastní úsilí při učení 45,2 45,2 8,7 0,9 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 rozhodně ano spíše ano spíše ne rozhodně ne 0,9 9,7 10,6 30,1 13,3 31,0 39,8 54,0 16,8 23,9 23,0 6,2 69,0 35,4 26,5 9,7 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 práce ve dvojici skupinové vzdělávání samostatná práce dětí frontální vzdělávání převažovala výrazný výskyt zřídka nevyskytla se