Česká školní inspekce Tematická zpráva – Vzdělávání žáků ve středních Čj.: ČŠIG-2708/16-G2 školách s pedagogickými obory vzdělání 9/20 Tabulka č. 6 Učební praxe žáků je pravidelně kontrolována a hodnocena – podíl oborů (v %) Podíl oborů - denní forma Podíl oborů - dálková a kombinovaná forma Podíl oborů - celkem učitelem MŠ, kde se učební praxe realizuje 90,9 45,5 79,5 učitelem učební praxe 90,9 36,4 77,3 vedením školy, kde se žák vzdělává 48,5 18,2 40,9 jiným pedagogem 30,3 9,1 25,0 kontrolována a hodnocena pravidelně není 0,0 27,3 6,8 V 6,8 % oborů není učební praxe žáků pravidelně kontrolována a hodnocena, absence kontroly a hodnocení byla zjištěna v dálkové a kombinované formě vzdělávání. Ve formě vzdělávání byly zjištěny velké rozdíly v hodnocení a kontrole učební praxe žáků. Zatímco v denní formě kontrolují v 90,9 % oborů učební praxi jak učitelé MŠ, tak učitelé učební praxe, v dálkové a kombinované formě kontrolují učební praxi učitelé MŠ pouze v 45,5 % oborů a učitelé učební praxe v 36,4 % oborů. Žákům připravujícím se na přímou pedagogickou práci v rámci učební praxe poskytují pedagogové odborných předmětů individuální podporu nebo konzultace. Ve dvou třetinách oborů uvedli pedagogové, že vždy poskytují žákům tyto formy podpory. Ve třetině pedagogických oborů uvedli občasnou podporu. V 90,9 % oborů jsou vytvořena kritéria pro hodnocení žáků v předmětu učební praxe, která jsou v souladu s požadavky na předškolní vzdělávání stanovenými v RVP PV. V 86,4 % oborů při hodnocení učební praxe žáků spolupracuje škola s pedagogy mateřské školy, kde se učební praxe realizuje, tato spolupráce je častější v denní formě vzdělávání. Ve čtyřech pětinách pedagogických oborů je součástí hodnocení učební praxe žáků také proces sebehodnocení. Vzájemné hodnocení žáků je v porovnání se sebehodnocením méně časté, jako součást hodnocení učební praxe žáků jej má 56,8 % oborů. Kromě učební praxe v mateřských školách je žákům nabízena možnost praxe při vedení volnočasových akcí dětí v rámci kroužků, letních táborů apod. Tato praxe je nabízena v 65,9 % oborů, častěji v oborech s denní formou vzdělávání. V průměru se praxe v oblasti volnočasových aktivit účastní přibližně polovina žáků, ovšem při rozdělení účasti žáků do intervalů je zřejmé, že účast žáků je nerovnoměrná. Ve více než třetině sledovaných oborů se do volnočasových aktivit nad rámec praxe zapojují více než tři čtvrtiny žáků. 4.2 Základní údaje o hospitacích V rámci inspekční činnosti Česká školní inspekce hodnotila také kvalitu výuky dětí v mateřských školách vedené v rámci jejich učební praxe žáky středních škol s oborem vzdělání Předškolní a mimoškolní pedagogika. Česká školní inspekce provedla celkem 117 hospitací, nejčastěji šlo o hospitace ve věkově heterogenních třídách (68,8 %) a ve třídách, v nichž se nevyskytovali děti se speciálními vzdělávacími potřebami (88,9 %). Podrobné členění ukazují tabulky č. 7 a č. 8.