Česká školní inspekce Tematická zpráva – Vzdělávání žáků ve středních Čj.: ČŠIG-2708/16-G2 školách s pedagogickými obory vzdělání 8/20 kteří informují neprodleně vyučujícího praxe. Učební praxe, na kterou se při inspekční činnosti Česká školní inspekce zaměřila, se uskutečňuje jako součást vyučování pravidelně ve školách, se kterými pedagogické školy spolupracují, pod dohledem vyučujících praxe. V rámci odborné i učební praxe žáci aplikují teoretické vědomosti a dovednosti z pedagogiky, psychologie a odborných metodik do reálného prostředí. Praxe pomáhá žákům upevnit příslušné pedagogické kompetence, podporuje rozvoj sociálně komunikativních a interpersonálních dovedností, učí vžívat se do psychického života dětí a respektovat jejich potřeby a zájmy. Česká školní inspekce se zaměřila na průběh učební praxe žáků oboru vzdělání Předškolní a mimoškolní pedagogika. 4.1 Celkový pohled na učební praxi Kromě přímé hospitační činnosti se Česká školní inspekce soustředila na celkový proces učební praxe. Inspekční pracovníci zjišťovali způsob výběru mateřské školy pro realizaci učební praxe, sledovali, kdo pravidelně kontroluje a hodnotí učební praxe žáků a zda mají střední školy vytvořena kritéria pro hodnocení žáků v předmětu učební praxe. Tabulka č. 5 Výběr mateřské školy pro realizaci učební praxe – podíl oborů (v %) Podíl oborů dostupnost pro žáky 79,5 kvalita ŠVP 20,5 reference o kvalitě činnosti 36,4 hodnocení ČŠI v IZ 4,5 jiné aspekty 40,9 Nejčastěji jsou mateřské školy pro realizaci učební praxe vybírány podle jejich dostupnosti pro žáky (79,5 % oborů). Místo tohoto faktoru by však měly být mateřské školy vybírány ve větší míře podle kvality vzdělávání či podle příkladů dobré praxe, aby si žáci mohli osvojit pozitivní poznatky a zkušenosti od úspěšných pedagogů. V dálkové a kombinované formě vzdělávání výrazně převažuje výběr mateřské školy podle dostupnosti nad aspekty kvality mateřské školy (činnost, ŠVP). Více než dvě pětiny oborů při výběru mateřské školy pro učební praxi zohledňují jiné aspekty. Nejčastěji jde o ochotu mateřské školy ke spolupráci a možnost absolvovat učební praxi na své kmenové škole (pro žáky dálkové formy vzdělávání), dále byla vybírána mateřská škola podle její velikosti, podle spolupráce se zřizovatelem či podle speciálního zaměření školy. V necelých čtyřech pětinách oborů realizují žáci učební praxi ve stálé skupině dětí, naopak s různými skupinami dětí se setkali žáci v pětině oborů. Odbornou kvalifikaci učitele mateřské školy má 81,4 % pedagogů, kteří jsou vyučujícími učební praxe. Důležité pro pedagogy vyučující učební praxi je také další vzdělávání pedagogických pracovníků (dále i „DVPP“), v posledních třech letech se v rámci DVPP vzdělávali učitelé z 62,8 % oborů v problematice současných přístupů k předškolnímu vzdělávání.