Česká školní inspekce Tematická zpráva – Vzdělávání žáků ve středních Čj.: ČŠIG-2708/16-G2 školách s pedagogickými obory vzdělání 7/20 Graf č. 2 Ověřování odborných znalostí a praktických dovedností žáků – podíl oborů (v %) Kombinace tří nejčastějších druhů ověřování uvedených v grafu č. 2 byly zjištěny v necelých dvou třetinách oborů. Jiným způsobem (s výjimkou uvedených projektových aktivit) jsou ověřovány znalosti a dovednosti žáků ve 23,1 % oborů, v největší míře jde o seminární práce, ročníkové práce, písemné práce, záznamy v portfoliu a hudební přehrávky. V denní formě vzdělávání je výrazně více využíváno ústní zkoušení a řešení projektu, naopak v dálkové a kombinované formě vzdělávání bylo zjištěno vyšší využití testů a jiných způsobů ověřování. Graf č. 3 Sledování uplatnění absolventů – podíl oborů (v %) V naprosté většině oborů je sledováno uplatnění absolventů v praxi nebo v dalším studiu, uplatnění svých absolventů nezjišťuje 12 % pedagogických oborů. Uplatnění absolventů je sledováno častěji v oborech v denní formě vzdělávání oproti oborům v dálkové a kombinované formě vzdělávání. Důvodem je především skutečnost, že absolventi dálkové a kombinované formy studia už zpravidla mají svou profesi zajištěnu v době studia, proto není potřeba sledovat jejich uplatnění v praxi vnímána tak silně. 4 Učební praxe v oboru vzdělání Předškolní a mimoškolní pedagogika V rámci studia ve středních školách s oborem vzdělání Předškolní a mimoškolní pedagogika jsou žáci povinni absolvovat odbornou praxi v minimálním rozsahu deset týdnů a učební praxi v rozsahu minimálně sedm týdenních vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání.3 Odborná praxe probíhá ve školách, kde žáci o všech svých činnostech pořizují záznamy, které odevzdají svému vyučujícímu praxe. V průběhu praxe jsou kontrolováni vyučujícími školy, 3 Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Předškolní a mimoškolní pedagogika 82,7 80,8 86,5 48,1 23,1 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 ústním zkoušením testy samostatnou praktickou činností (učební praxe v MŠ)řešením projektu jinak 60,0 28,0 6,0 6,0 0 20 40 60 80 100 rozhodně ano spíše ano spíše ne rozhodně ne