Česká školní inspekce Tematická zpráva – Vzdělávání žáků ve středních Čj.: ČŠIG-2708/16-G2 školách s pedagogickými obory vzdělání 6/20 Tabulka č. 4 Průběh vzdělávání žáků – podíl oborů (v %) Ano Jen okrajově Ne V průběhu vzdělávání jsou žáci seznamováni s metodikami vzdělávání a výchovy dětí v PV. 86,4 13,6 0,0 V průběhu vzdělávání jsou žáci seznamováni s přípravou třídních vzdělávacích programů. 68,2 25,0 6,8 V průběhu vzdělávání jsou žáci seznamováni s metodami pedagogické diagnostiky. 77,3 18,2 4,5 Součástí vzdělávání žáků je metodika vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 75,0 22,7 2,3 Součástí vzdělávání žáků je metodika vzdělávání dětí mimořádně nadaných. 56,8 36,4 6,8 Součástí vzdělávání žáků je příprava pro logopedickou prevenci dětí. 36,4 61,4 2,3 Součástí vzdělávání žáků je příprava pro výchovu ke zdraví a příprava podmínek bezpečného prostředí. 77,3 22,7 0,0 Součástí výuky žáků je příprava na učební a odbornou praxi. 84,1 15,9 0,0 V téměř všech navštívených oborech Předškolní a mimoškolní pedagogika se alespoň okrajově věnují všem sledovaným aspektům. Ve všech uvedených oborech jsou žáci seznamováni s metodikami vzdělávání a výchovy dětí, rovněž ve všech oborech je součástí výuky žáků příprava na učební a odbornou praxi, příprava pro výchovu ke zdraví a zajištění bezpečného prostředí. Negativním zjištěním je skutečnost, že v 61,4 % oborů je příprava na logopedickou prevenci dětí pouze okrajová, což se nepříznivě odráží v úrovni řečových schopností dětí, protože právě logopedické vady jsou nejčastějším důvodem k odkladu povinné školní docházky. Dalším negativním zjištěním je méně časté seznamování žáků s metodikou vzdělávání dětí mimořádně nadaných, ve více než třetině oborů bylo okrajové a v 6,8 % oborů nebylo vůbec součástí vzdělávání, což může vést k tomu, že absolventi nebudou umět s nadanými dětmi pracovat. Tato skutečnost je s ohledem na koncept společného vzdělávání alarmující. V porovnání denní formy s dálkovou a kombinovanou formou vzdělávání vyplývá, že všechny sledované aspekty jsou častěji součástí vzdělávání žáků v denní formě. Vzhledem ke skutečnosti, že žáci dálkového a kombinovaného studia nemusí být vždy aktivními učiteli mateřské školy, je žádoucí, aby obsah vzdělávání byl shodný ve všech formách studia. 3.3 Ověřování kompetencí Česká školní inspekce také zjišťovala, jakými způsoby jsou ověřovány odborné znalosti a praktické dovednosti žáků pedagogických oborů vzdělání, a zda školy sledují uplatnění svých absolventů v další praxi.