Česká školní inspekce Tematická zpráva – Vzdělávání žáků ve středních Čj.: ČŠIG-2708/16-G2 školách s pedagogickými obory vzdělání 5/20 3.2 Obsah vzdělávání žáků Česká školní inspekce se při inspekční činnosti v oboru vzdělání Předškolní a mimoškolní pedagogika zaměřila mimo jiné na seznamování žáků s RVP PV a s příslušným školním vzdělávacím programem. Dále Česká školní inspekce zjišťovala, zda jsou žáci seznámeni s metodikami vzdělávání a výchovy dětí a s metodami pedagogické diagnostiky, zda je součástí vzdělávání žáků také příprava na učební a odbornou praxi a zda jsou žáci seznámeni s metodikou vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (dále „SVP“) a mimořádně nadaných. Tabulka č. 2 Seznamování žáků s RVP PV v průběhu vzdělávání – podíl oborů (v %) Seznamování s RVP PV Podíl oborů struktura RVP PV 100,0 terminologie užívaná v RVP PV 93,2 klíčové kompetence dětí 88,6 očekávané výstupy 84,1 žáci nejsou seznamováni s RVP PV 0,0 Za negativní zjištění lze považovat skutečnost, že žáci v 16 % oborů nejsou seznamováni s očekávanými výstupy a žáci v 11,4 % oborů nejsou seznamováni s klíčovými kompetencemi dětí. V průběhu vzdělávání žáků je větší pozornost věnována formální stránce RVP PV (struktura a terminologie) a méně času je věnováno obsahové stránce (kompetence a výstupy). V dálkové a kombinované formě vzdělávání jsou žáci výrazně méně často seznamováni s klíčovými kompetencemi dětí a očekávanými výstupy. Tabulka č. 3 Seznamování žáků s tvorbou ŠVP PV v průběhu vzdělávání – podíl oborů (v %) Seznamování s tvorbou ŠVP PV Podíl oborů teoretické seznamování s manuálem pro tvorbu ŠVP 72,7 teoretické seznamování s dalšími metodickými materiály pro tvorbu ŠVP 59,1 seznamování s konkrétními ŠVP MŠ 81,8 praktické činnosti – tvorba částí ŠVP 50,0 žáci nejsou seznamováni s tvorbou ŠVP 4,5 S tvorbou školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (dále „ŠVP PV“) jsou v průběhu vzdělávání seznamováni žáci v téměř všech oborech Předškolní a mimoškolní pedagogika (95,5 % oborů). V průběhu vzdělávání převažuje teoretické seznamování žáků s manuálem pro tvorbu ŠVP PV2 a dalšími metodickými materiály nad praktickými činnostmi spojenými s tvorbou částí ŠVP, přičemž při praktických činnostech se žáci naučí vytvářet části ŠVP nejlépe. S tvorbou ŠVP nebyli seznamováni žáci ve 2 oborech. S tvorbou ŠVP jsou výrazně méně často seznamováni žáci v dálkové a kombinované formě vzdělávání: s manuálem pro tvorbu ŠVP (54,5 % oborů), s dalšími metodickými materiály (45,5 % oborů) a s praktickými činnostmi (27,3 % oborů). 2 http://vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Manual_ SVP-MS.pdf