Česká školní inspekce Tematická zpráva – Vzdělávání žáků ve středních Čj.: ČŠIG-2708/16-G2 školách s pedagogickými obory vzdělání 4/20 3 Podmínky a průběh vzdělávání žáků v pedagogických oborech Při inspekční činnosti zjišťovala Česká školní inspekce podmínky a průběh vzdělávání žáků ve středních školách s pedagogickými obory vzdělání. Inspekční pracovníci se zaměřili nejen na denní formu vzdělávaní, ale i na ostatní formy. Vzhledem k tomu, že podstatná část inspekční činnosti byla zaměřena na učební praxi žáků v mateřských školách, je učební praxi věnována samostatná kapitola. 3.1 Přijímací řízení Česká školní inspekce zjišťovala, jakým způsobem jsou žáci na střední školy s pedagogickými obory vzdělání přijímáni a jaké předpoklady uchazečů jsou u přijímací zkoušky ověřovány. Graf č. 1 Přijímací řízení se uskutečňuje na základě přijímací zkoušky – podíl oborů (v %) Na základě přijímací zkoušky se uskutečňují necelé dvě třetiny přijímacích řízení na pedagogické obory vzdělání, častěji je přijímací zkouška realizována v oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika. Přijímací zkoušky jsou výrazně častěji využívány v denní formě vzdělávání než v ostatních formách (dálková a kombinovaná). Tabulka č. 1 Součásti přijímací zkoušky uchazečů – podíl oborů (v %) Ověřování Podíl oborů jazykového projevu (správná výslovnost a plynulosti řeči) 88,9 hudebního talentu a dovedností 92,6 výtvarného talentu a dovedností 70,4 pohybového talentu a dovedností 66,7 přednesu 40,7 jiných předpokladů 29,6 Za neuspokojivý stav lze označit, že v 11 % pedagogických oborů není součástí přijímací zkoušky ověřování jazykového projevu. Ve 29,6 % pedagogických oborů jsou ověřovány jiné předpoklady, nejčastěji jde o osobnostní předpoklady zjištěné v přijímacím pohovoru. 65,4 25,0 77,5 34,6 75,0 22,5 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 celkem dálková a kombinovaná forma denní forma ano ne