Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 26/26 Projektová výuka v oblasti soudobých dějin je realizována častěji ve středních školách než v základních školách, naopak dlouhodobé projekty (delší než týden) jsou častější v základních školách. Preference jednodenních vzdělávacích akcí DVPP ze strany učitelů odráží spíše organizační možnosti škol než faktickou vhodnost jednodenního vzdělávání (naopak jednodenní vzdělávání je v rozporu s pojetím mezipředmětové spolupráce, kterou v rámci výuky soudobých dějin učitelé preferují). 6 Doporučení S ohledem na výše představené výsledky inspekční činnosti Česká školní inspekce doporučuje: Podrobněji konkretizovat očekávané výstupy týkající se výuky soudobých dějin v rámcových vzdělávacích programech. Dbát na lepší časové rozvržení učebního plánu dějepisného učiva. Pro zvýšení atraktivity výuky soudobých dějin dávat větší prostor zážitkové pedagogice (např. vyučovat soudobé dějiny mimo prostory školy přímo v památnících, muzeích apod.), dále pak řízené diskuzi, skupinové a kooperativní výuce, exkurzím, besedám, aktivizujícím výukovým metodám a projektové výuce. Ve větší míře využívat projekty vytvořené externími subjekty (Post Bellum, Ústav pro studium totalitních režimů, Člověk v tísni apod.). Ve větší míře využívat Doporučení MŠMT k výuce dějin 20. století v jeho aktuální podobě. Podporovat DVPP zaměřené na soudobé dějiny.