Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 23/26 Graf č. 13 Domníváš se, že by výuka dějin po roce 1945 měla být prezentována zajímavějším způsobem? – podíl žáků (v %) Nejčastějšími metodami při výuce soudobých dějin jsou dle zjištění České školní inspekce výklad a vysvětlování, množství žáků základních i středních škol se domnívá, že by výuka dějin po roce 1945 měla být prezentována zajímavějším způsobem. Níže jsou uvedeny návrhy žáků pro zkvalitnění výuky soudobých dějin. Tabulka č. 21 Metody výuky pro zkvalitnění výuky soudobých dějin, jejichž větší využití by uvítali žáci (v %) Metody výuky 9. ročník ZŠ 2. a 3. ročník SŠ besedy s pamětníky 26,5 43,8 diskuzní fóra 10,1 14,8 tvůrčí projekty 22,0 22,4 práce s informacemi (odborná literatura, beletrie, internet atd.) 10,8 13,2 řešení problémových témat se spolužáky 16,3 22,2 exkurze 58,9 68,2 návštěvy muzeí 40,1 38,3 prezentace filmových dokumentů 54,3 61,2 jiné 1,6 1,1 Žáci by tedy chtěli, aby kromě výkladu byly zařazovány do výuky ve větší míře i zajímavější a aktivizující formy výuky. Z metod výuky pro zkvalitnění výuky soudobých dějin by žáci nejčastěji uvítali exkurze a prezentace filmových dokumentů. Preference žáků do určité míry odpovídají zařazovaným metodám a formám dle výpovědi učitelů. Upřednostňované besedy, exkurze a návštěvy muzeí využívá nadpoloviční většina učitelů základních i středních škol (podrobněji tabulka č. 10). V menší míře oproti skutečně využívaným metodám by žáci chtěli diskuzní fóra a řešení problémových úloh, což poukazuje na pasivnější přístup žáků k výuce soudobých dějin. 62,2 50,7 37,8 49,3 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 2. a 3. ročník SŠ9. ročník ZŠano ne