Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 22/26 V obecných (světových) dějinách 20. století projevují žáci největší zájem o období druhé světové války. Oblíbenost druhé světové války u žáků koresponduje i se zájmem celé společnosti o toto období, které je mimo jiné také nejčastějším tématem odborných historických knih ve 20. století. Další politická témata jako Evropa a mimoevropský svět po roce 1945 jsou zajímavá již pro menší podíl žáků. Žádné z témat obecných dějin 20. století nezajímá přibližně 3,5 % žáků. Podobně jako u československých dějin, tak i u obecných dějin 20. století platí, že žáky ze základních škol zajímají období před druhou světovou válkou a žáky ze středních škol poválečná období, zejména globální problémy současného světa. Graf č. 12 Seznámení se soudobými dějinami i v jiných předmětech než v dějepisu – podíl žáků (v %) Většina žáků se seznámila se soudobými dějinami (dějinami po roce 1945) i v jiných předmětech než v dějepisu. Tabulka č. 20 Předměty (kromě dějepisu), ve kterých se žáci seznámili se soudobými dějinami – podíl žáků (v %)9 Předměty 9. ročník ZŠ 2. a 3. ročník SŠ český jazyk 68,1 82,8 občanská výchova/základy společenských věd 42,3 53,1 zeměpis 43,6 38,7 výtvarná výchova 7,6 11,3 hudební výchova 22,6 9,0 jiný předmět 3,5 4,5 Žáci základních i středních škol shodně uváděli, že nejvíce byli kromě dějepisu se soudobými dějinami seznamováni v českém jazyce, dále pak v občanské výchově/základech společenských věd a v zeměpisu. Zatímco žáci uvedli, že se s výukou soudobých dějin mimo dějepis nejčastěji seznámili v českém jazyce, tak učitelé dějepisu se nejčastěji domnívají, že žáci jsou se soudobými dějinami nejčastěji seznamováni v občanské výchově či základech společenských věd. Důvodem může být to, že žáci vnímají více emocionálně než učitelé, a proto si pamatují spíše literární ukázky týkající se soudobých dějin než faktografické informace z hodin občanské výchovy. 9 Podíl se vztahuje k žákům, kteří se seznámili se soudobými dějinami i v jiných předmětech než v dějepisu. 79,9 67,1 20,1 32,9 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 2. a 3. ročník SŠ9. ročník ZŠano ne