Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 21/26 Z československých dějin 20. století zajímá žáky základních a středních škol v největší míře období Protektorátu Čechy a Morava a nacistické okupace za druhé světové války (1939–1945), méně oblíbená jsou témata spojená s komunistickým režimem jako politické procesy 50. let (proces s Miladou Horákovou, generálem Heliodorem Píkou, proces s funkcionáři KSČ, např. s Rudolfem Slánským), období uvolnění v 60. letech až po tzv. pražské jaro roku 1968 (vpád sovětských vojsk) a každodenní život za normalizace v letech 1969–1989. Častěji se o tato témata zajímají žáci na středních školách. Celkově lze shrnout, že žáci ze základních škol více tíhnou k předválečnému období, zatímco žáky ze středních škol ve větší míře zajímá poválečná doba až do konce 20. století. Vyšší zájem středoškolských žáků o naše a světové dějiny posledních 70 let souvisí s jejich vzrůstajícím věkem a se skutečností, že mladí lidé ve středoškolském věku se přirozeně začínají více zajímat o současnou společnost a její aktuální problémy (včetně jejího nedávného vývoje), protože se blíží doba, kdy se do této společnosti začnou aktivně začleňovat. Graf č. 11 Témata z obecných dějin 20. století, která nejvíce zajímají žáky – podíl žáků (v %) 3,1 36,2 5,5 8,5 19,6 41,7 56,6 22,4 19,9 3,6 20,2 4,0 7,9 16,4 24,6 65,9 26,3 32,0 0 10 20 30 40 50 60 70 žádné globální problémy současného světa (světová chudoba, nedostatek pitné vody apod.)mimoevropský svět po roce 1945 Evropa pro roce 1945 studená válka a napětí mezi USA a SSSR holocaust 2. světová válka fašismus, nacismus 1. světová válka 9. ročník ZŠ2. a 3. ročník SŠ