Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 20/26 Tabulka č. 19 Délka praxe ve výuce dějepisu – podíl učitelů (v %) Jaká je délka Vaší praxe ve výuce dějepisu? ZŠ SŠ do 1 roku 1,1 1,8 2–5 let 14,3 19,3 6–10 let 18,7 15,8 11–20 let 24,2 31,6 více než 20 let 41,8 31,6 Ze srovnání délky pedagogické praxe učitelů dějepisu a učitelů všech předmětů vyplývá, že dějepis vyučují častěji učitelé s kratší pedagogickou praxí, tedy spíše mladší učitelé. 4.3 Výuka soudobých dějin z pohledu žáků Žáci měli v rámci inspekční činnosti zhodnotit výuku soudobých dějin. Česká školní inspekce zjišťovala, která témata československých, českých a obecných dějin 20. století žáky nejvíce zajímají a v jakých jiných předmětech než v dějepisu se žáci seznámili s tématy soudobých dějin. Dále bylo zjišťováno, zda si žáci myslí, že by výuka dějin po roce 1945 mohla být prezentována zajímavějším způsobem, a jaké formy výuky by žáci pro zkvalitnění výuky dějin po roce 1945 uvítali. Graf č. 10 Témata z československých a českých dějin 20. století, která nejvíce zajímají žáky – podíl žáků (v %) 9,5 32,2 17,3 10,3 13,3 18,1 45,8 29,1 11,3 11,3 23,0 12,3 7,2 6,1 18,0 43,2 32,7 17,9 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 žádné tzv. sametová revoluce a obnova demokracie v Československu po roce 1989 každodenní život za normalizace v letech 1969–1989 období uvolnění v 60. letech až po tzv. pražské jaro roku 1968 (vpád sovětských vojsk)politické procesy 50. let komunistický převrat v únoru 1948 a nástup komunistického režimu Protektorát Čechy a Morava a nacistická okupace za druhé světové války (1939–1945)1. československá republika (1918–1938)první československý odboj, pád Rakouska--Uherska a vznik Československa v roce 1918 9. ročník ZŠ2. a 3. ročník SŠ