Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 19/26 Naprostá většina učitelů základních i středních škol tvrdí, že v jejich školách jsou soudobé dějiny vyučovány i v jiných vzdělávacích oblastech či předmětech. Tabulka č. 17 Výuka soudobých dějin v jiných vzdělávacích předmětech – podíl učitelů (v %) Předmět ZŠ SŠ občanská výchova/základy společenských věd 69,3 67,4 český jazyk 48,0 37,0 zeměpis 26,7 37,0 hudební výchova 10,7 2,2 výtvarná výchova 5,3 4,3 cizí jazyk 4,0 17,4 jiné předměty 4,0 2,2 etická výchova 2,7 0,0 výchova ke zdraví 2,7 0,0 tělesná výchova 1,3 0,0 odborné předměty 1,3 15,2 společenskovědní seminář 0,0 13,0 ICT 0,0 4,3 globální výchova 0,0 2,2 V jiných předmětech než v dějepisu se žáci seznamují především s kontextovými informacemi a souvisejícími reáliemi, které doplňují učivo dějepisu a umožňují komplexnější pohled na nedávnou historii. Kromě dějepisu jsou žáci seznamováni se soudobými dějinami nejčastěji v občanské výchově či základech společenských věd, poměrně často jsou témata soudobých dějin promítána také do výuky češtiny nebo zeměpisu. 4.2.5 Údaje o učitelích Česká školní inspekce zjišťovala také údaje o učitelích dějepisu (pohlaví, vystudovaný obor, délka praxe ve výuce dějepisu). Na základních školách tvoří 70,5 % pedagogů dějepisu ženy, na středních školách je pedagogů-mužů výrazně více (42,9 % učitelů dějepisu tvoří muži). Tabulka č. 18 Vystudovaný obor – podíl učitelů (v %) Obor ZŠ SŠ učitelství dějepisu pro ZŠ 36,3 8,8 učitelství dějepisu pro SŠ 9,9 47,4 učitelství dějepisu pro ZŠ a SŠ 33,0 40,4 odborná historie (neučitelský obor) 5,5 7,0 nevystudoval/a jsem učitelství dějepisu ani odbornou historii, přesto však dějepis vyučuji 14,3 1,8 jiný obor 8,8 3,5 Znepokojující je více než 14% podíl učitelů na základních školách, kteří nevystudovali učitelství dějepisu ani odbornou historii, přesto však dějepis vyučují.