Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 17/26 Tabulka č. 15 Co nejvíce postrádají učitelé pro zlepšování výuky soudobých dějin ve školách? – podíl učitelů (v %) ZŠ SŠ výukové materiály 23,5 18,9 nedostatek hodin pro výuku 52,9 77,4 akce v rámci DVPP 17,6 13,2 podporu vedení školy 2,4 3,8 spolupráce s kolegy ve škole 3,5 3,8 zájem žáků o vyučovanou problematiku 40,0 32,1 jiná možnost 8,2 1,9 Pro zlepšování výuky soudobých dějin ve školách postrádají učitelé v největší míře čas. Nedostatek hodin může také souviset s nevhodně rozvrženým učebním plánem dějepisného učiva. Druhým největším nedostatkem je nízký zájem žáků o výuku soudobých dějin jako celku (z odpovědí žáků vyplývá, že preferují jen některá témata, která považují za zajímavá). Pozitivní je, že učitelé mají při výuce soudobých dějin téměř vždy podporu vedení školy a funkční spolupráci s kolegy. 4.2.4 Projektová a tematická výuka Témata soudobých dějin jsou velmi vhodná pro projektovou výuku. Česká školní inspekce zjišťovala, zda učitelé projektovou výuku v oblasti soudobých dějin realizují a zda se věnují také dlouhodobým projektům. Dále bylo zjišťováno, v jakých jiných vzdělávacích oblastech či předmětech jsou témata soudobých dějin vyučována. Graf č. 7 Škola realizuje projektovou výuku v oblasti soudobých dějin – podíl škol (v %) Projektová výuka v oblasti soudobých dějin je realizována častěji ve středních školách než v základních školách. 57,1 47,8 42,9 52,2 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 SŠZŠano ne