Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 16/26 Tabulka č. 12 Účast ve vzdělávacích programech zaměřených na soudobé dějiny ve školním roce 2014/2015 – podíl učitelů (v %)6 Typy vzdělávacích programů ZŠ SŠ jednorázový seminář (maximálně jeden den) 84,0 58,6 jednorázový webinář nebo e-learningový kurz (distanční vzdělávání) 6,0 13,8 vícedenní jednorázový seminář (např. letní škola) 12,0 20,7 dlouhodobý webinář nebo e-learningový kurz (distanční vzdělávání – více než jedna lekce nebo přednáška) 8,0 0,0 více seminářů v průběhu školního roku 8,0 6,9 Ze vzdělávacích programů zaměřených na soudobé dějiny ve školním roce 2014/2015 se učitelé nejčastěji zúčastnili jednorázových seminářů v délce maximálně jednoho dne. Dlouhodobých webinářů či e-learningových kurzů a více seminářů v průběhu školního roku se zúčastnil pouze nízký podíl učitelů. Tabulka č. 13 Počet hodin DVPP zaměřeného na témata soudobých dějin, které absolvovali učitelé ve školním roce 2014/2015 – podíl učitelů (v %)7 Počet hodin ZŠ SŠ 1–2 6,8 8,0 3–4 15,9 20,0 5–6 31,8 20,0 7–10 22,7 28,0 11–20 18,2 16,0 více než 20 4,5 8,0 průměr (počet hodin) 9,2 10,3 Počet hodin DVPP zaměřeného na témata soudobých dějin, které učitelé dějepisu ve školním roce 2014/2015 absolvovali, byl v případě základních i středních škol obdobný. Tabulka č. 14 Preferovaný typ DVPP – podíl učitelů (v %) Typ DVPP ZŠ SŠ jednorázová jednodenní vzdělávací akce 64,4 59,6 jednorázová vícedenní vzdělávací akce 5,7 15,4 dlouhodobá vzdělávací akce (min. 2 semináře v průběhu školního roku) 29,9 25,0 Většina učitelů základních a středních škol by v rámci DVPP preferovala jednorázovou jednodenní vzdělávací akci. Upřednostnění jednodenních akcí je však vázáno zejména na organizační možnosti škol, z pohledu vhodnosti je takto koncipované vzdělávání v rozporu s pohledem učitelů na nezbytnost širší mezipředmětové spolupráce (viz tabulka č. 8). 6 Podíl se vztahuje k učitelům, kteří se zúčastnili DVPP zaměřeného na soudobé dějiny. 7 Podíl se vztahuje k učitelům, kteří se zúčastnili DVPP zaměřeného na soudobé dějiny.