Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 15/26 Graf č. 6 Do jakého období (případně roku) by podle Vás měla být dovedena výuka soudobých dějin ve škole Vašeho typu? – podíl učitelů (v %) Z nabízených variant si většina učitelů myslí, že výuka soudobých dějin by měla být dovedena do 90. let 20. století. Vzhledem k tomu, že v RVP není pevně určeno, jakým rokem má končit výuka dějepisu, ukončují učitelé výuku dějepisu k různému období, které mají vymezeno ve vlastním školním vzdělávacím programu. Při porovnání reálného stavu a preferovaného stavu (do jakého období by měla být dovedena výuka soudobých dějin) vyplývá, že učitelé by rádi dovedli výuku ve větší míře do 21. století. Důvodem, proč se nedaří dovést výuku do období, které by se co nejvíce blížilo současnosti, může být zejména nedostatečné vymezení soudobých dějin v RVP a následně v příslušném školním vzdělávacím programu. Záleží na dohodě učitelů společenskovědních předmětů v rámci konkrétní školy, k jakému roku bude dovedena výuka soudobých dějin (např. výuka bude dovedena do vzniku České republiky a současná témata budou probírána v rámci občanské výuky). Dalším důvodem může být malá časová dotace vyhrazená na soudobé dějiny v učebním plánu. Ačkoliv z Doporučení MŠMT k výuce dějin 20. století vyplývá, že by součástí výuky mělo být také období let 1991–2009, ve kterém by měl být kladen důraz na vývoj v postkomunistických zemích, na evropskou integraci a transatlantickou spolupráci, podle grafu č. 5 se tímto doporučením neřídí přibližně 38 % učitelů základních škol a necelých 30 % učitelů středních škol, kteří ukončují výuku dějepisu nejpozději v 70. letech, resp. v roce 1990. 4.2.3 Další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) v oblasti výuky soudobých dějin Vzhledem k šíři a různým pohledům na soudobé dějiny je důležité, aby se učitelé dějepisu pravidelně účastnili dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřeného na tuto oblast. Ve školním roce 2014/2015 se dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřeného na soudobé dějiny zúčastnila více než polovina učitelů dějepisu (54,9 % učitelů základních škol a 50,9 % učitelů středních škol). 0,0 0,0 29,9 35,6 11,5 23,0 1,8 0,0 5,4 53,6 19,6 19,6 0 10 20 30 40 50 60 1945 1968 až70. léta 20. století 1989 až 1990 90. léta 20. století 1. desetiletí 21. století současnost ZŠSŠ