Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 13/26 Tabulka č. 10 Využívané metody a formy při výuce soudobých dějin – podíl učitelů (v %) Metody a formy ZŠ SŠ metody výkladu, vysvětlování apod. 92,1 98,2 aktivizující výukové metody: metody heuristické (objevování), řešení problému, metody situační a inscenační, hraní úloh, didaktické hry 51,7 41,1 skupinová a kooperativní výuka (žáci pracují déle než deset minut samostatně ve skupinách) 55,1 55,4 projektová, tematická výuka 36,0 32,1 řízená diskuze (po dobu delší než deset minut třída diskutuje o látce) 57,3 67,9 samostatná práce žáků (žáci pracují déle než deset minut na samostatném úkolu) 62,9 55,4 vycházky, exkurze, besedy 51,7 53,6 domácí úlohy, úlohy pro samostatnou práci mimo výuku 18,0 25,0 zkoušení, testování (déle než deset minut zkoušení po jednom žákovi ve třídě, žáci píší hromadně test) 42,7 51,8 Při výuce soudobých dějin využívá naprostá většina učitelů základních i středních škol metody výkladu a vysvětlování, v menší míře je zařazována projektová tematická výuka a nejméně využívanou metodou jsou domácí úlohy a úlohy pro samostatnou práci mimo výuku. Využívané metody a formy odpovídají Doporučení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále i „MŠMT“) k výuce dějin 20. století. Tento dokument vznikl s ohledem na zvláštní povahu moderních a soudobých dějin, které pracují s živou historickou pamětí, s příběhy žijících generací a s dosud nezpracovaným archivním materiálem, čímž kladou mimořádné nároky na nestrannost a vyváženost výuky. Reaguje rovněž na veřejnou poptávku orientovat se v naší současnosti, k čemuž je nutně zapotřebí vzdělávat se v soudobých dějinách. Dokument je průběžně aktualizován. Graf č. 4 Podíl učitelů, kteří při výuce soudobých dějin využívají Doporučení MŠMT k výuce dějin 20. století uvedená v Souboru pedagogicko-organizačních informací5 (v %) Doporučení MŠMT k výuce dějin 20. století pro školní rok 2015–2016 využívá při výuce soudobých dějin mírně nadpoloviční podíl učitelů v základních i středních školách. 5 Soubor pedagogicko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2015/2016 čj. MSMT-4387/2015-2. 50,9 52,3 49,1 47,7 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 SŠZŠano ne