Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 11/26 Ve všech školách byly k výuce soudobých dějin využívány vhodné materiály a pomůcky. Necelé tři čtvrtiny základních a středních škol používají tyto materiály a pomůcky pravidelně, v ostatních školách jsou využívány jen občas. Graf č. 2 Využívané materiály při výuce soudobých dějin – podíl učitelů (v %) Učitelé dějepisu využívají při výuce soudobých dějin široké spektrum materiálů, přičemž nejčastěji jde o dokumentární filmy, učebnice nejrůznějších nakladatelství a fotografie. V základních školách jsou častěji využívány vlastní metodické materiály, ve středních školách je naopak častější využití metodických materiálů od jiných subjektů. Práci s odbornými historickými publikacemi a ukázky z dobového tisku začleňují do výuky ve větší míře středoškolští učitelé. Naopak vzpomínky pamětníků jsou častěji součástí výuky v základních školách. Nejméně pak školy pracují s různými počítačovými programy či hrami. 3,5 12,3 40,4 36,8 28,1 24,6 57,9 40,4 70,2 71,9 56,1 57,9 77,2 84,2 93,0 4,4 16,5 26,4 30,8 31,9 38,5 45,1 54,9 61,5 61,5 64,8 67,0 80,2 81,3 87,9 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 jiné počítačové programy, hry dobová umělecká díla relevantní články ze soudobých novin a časopisůarchivní materiály krásná literatura ukázky z dobového tisku vzpomínky pamětníkůodborné publikace metodické materiály vytvořené jinými subjekty -např. prezentace, prac.listy, zprac.dokumenty metodické materiály vytvořené školou - např.prezentace, pracovní listy dobové a současné hrané filmy fotografie učebnice dokumentární filmy ZŠSŠ