Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 10/26 Tabulka č. 8 Do jaké míry odpovídají dané výroky situaci ve výuce soudobých dějin ve Vaší škole? – podíl učitelů (v %) Výroky Rozhodně ano Spíše ano Spíše ne Rozhodně ne Soudobé dějiny jsou prioritou dějepisného vzdělávání. 26,9 54,5 15,2 3,4 Prostor věnovaný v našem ŠVP soudobým dějinám je dostatečný. 40,4 44,5 13,0 2,1 Materiálně technické zabezpečení výuky soudobých dějin je na naší škole dobré. 46,5 47,2 5,6 0,7 Personální podmínky pro výuku soudobých dějin jsou na naší škole dobré. 65,0 32,2 2,8 0,0 Soudobé dějiny patří k tématům, která je třeba probírat i v jiných předmětech – ve spolupráci učitelů různých předmětů. 69,2 29,5 0,7 0,7 Soudobé dějiny patří k tématům, která je třeba probírat prostřednictvím dlouhodobých projektů. 13,1 53,8 31,0 2,1 Soudobé dějiny by se měly vyučovat více, a to i na úkor starších období. 24,5 39,2 30,8 5,6 Ve výuce soudobých dějin by se měl klást větší důraz na evropské nebo světové dějiny. 7,6 45,1 44,4 2,8 Téměř všichni učitelé vnímají, že soudobé dějiny patří k tématům, která je třeba probírat i v jiných předmětech a využívat spolupráci s učiteli jiných předmětů. Mezi odpověďmi učitelů základních a středních škol byly nejvíce patrné rozdíly v hodnocení toho, zda by se měly soudobé dějiny vyučovat více (i na úkor starších období) a zda jsou soudobé dějiny prioritou dějepisného vzdělávání. Větší časový prostor pro soudobé dějiny by uvítali spíše učitelé středních škol, kteří také častěji než jejich kolegové v základních školách hodnotí soudobé dějiny jako prioritu dějepisného vyučování. Při pohledu na výpovědi učitelů lze poukázat na pochopitelný fakt, kterým je detailnější znalost způsobů výuky soudobých dějin, než je tomu u ředitelů škol. Učitelé výrazně častěji než ředitelé tvrdili, že ve škole probíhají dlouhodobé projekty zaměřené na soudobé dějiny. Učitelé také ve větší míře než ředitelé škol zmiňovali, že se soudobé dějiny probírají i v jiných předmětech. 4.2.2 Materiály, metody a formy používané ve výuce soudobých dějin Česká školní inspekce také zjišťovala, jaké výukové materiály učitelé vyučující dějepis při výuce soudobých dějin používají, jaké využívají metody a formy ve výuce, kolik vyučovacích hodin věnují výuce soudobých dějin a k jakému dějinnému období (případně konkrétnímu roku) dospějí v závěrečném ročníku vzdělávání v předmětu dějepis. Tabulka č. 9 Využití vhodných materiálů a pomůcek k výuce soudobých dějin – podíl škol (v %) Využití vhodných materiálů a pomůcek ZŠ SŠ ano, pravidelné využití 71,0 71,4 ano, občasné využití 29,0 28,6 ne, nejsou využívány 0,0 0,0