Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 9/26 Tabulka č. 6 Do jaké míry odpovídají dané výroky situaci ve výuce soudobých dějin ve Vaší škole? – podíl ředitelů (v %) Výroky Rozhodně ano Spíše ano Spíše ne Rozhodně ne Soudobé dějiny jsou na naší škole prioritou školního vzdělávání. 12,8 57,0 28,3 1,9 Prostor věnovaný v našem ŠVP soudobým dějinám pro výuku dějepisu je dostatečný. 30,2 59,4 9,5 0,9 Materiálně technické zabezpečení výuky soudobých dějin je na naší škole dobré. 30,5 60,7 8,7 0,1 Personální podmínky pro výuku soudobých dějin jsou na naší škole dobré. 57,8 36,1 5,7 0,5 Na naší škole se soudobé dějiny probírají i v jiných předmětech. 34,4 52,6 12,2 0,8 Na naší škole probíhají dlouhodobé projekty zaměřené na soudobé dějiny. 11,0 22,6 53,4 13,0 Z činností mapujících situaci ve výuce soudobých dějin na školách vyplývá, že nejlépe hodnotí ředitelé personální podmínky pro výuku soudobých dějin. V menší míře pokládají ředitelé soudobé dějiny za prioritu školního vzdělávání. Rozdíly mezi pohledem ředitelů základních a středních škol je pak možné spatřovat v tom, zda jsou soudobé dějiny v rámci vzdělávání na daném druhu školy prioritou a zda je ve školním vzdělávacím programu věnován soudobým dějinám dostatečný prostor. V obou případech je situace lepší v základních školách, minimálně tedy z pohledu ředitelů těchto škol. Tabulka č. 7 Míra souhlasu s výroky o soudobých dějinách – podíl ředitelů (v %) Výroky Rozhodně souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Rozhodně nesouhlasím Soudobé dějiny mají být prioritou školního vzdělávání. 21,2 59,6 18,0 1,2 Soudobé dějiny patří k tématům, která je třeba probírat mezipředmětově – ve spolupráci učitelů různých předmětů. 49,0 47,8 3,2 0,0 Soudobé dějiny patří k tématům, která je třeba probírat prostřednictvím dlouhodobých projektů. 7,1 51,3 39,9 1,7 Preference způsobu výuky prezentovaná řediteli škol potvrzuje, že ředitelé vnímají téma soudobých dějin jako komplexní, přesahující hranice a možnosti jednoho předmětu. 4.2 Výuka soudobých dějin z pohledu učitelů Učitelé dějepisu měli v rámci inspekční činnosti zhodnotit cíle výuky soudobých dějin a zjišťovány byly také výukové materiály, metody a formy používané při výuce soudobých dějin. Česká školní inspekce zjišťovala, zda učitelé zařazují v rámci soudobých dějin projektovou výuku a zda jsou soudobé dějiny vyučovány i v jiných předmětech. Rovněž byla zjišťována míra zapojení učitelů do dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. 4.2.1 Cíle výuky soudobých dějin Vyučující dějepisu měli (podobně jako ředitelé) v rámci inspekční činnosti zhodnotit současný stav ve výuce soudobých dějin v základních a středních školách.