Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 7/26 Rozdíly v míře důležitosti cílů dějepisného vyučování byly zaznamenány také mezi řediteli a učiteli. Ředitelé častěji označili za prioritní nebo důležitý cíl vést žáky k hrdosti na Českou republiku a znát fakta o české a světové historii, na druhé straně učitelé považují častěji než ředitelé škol za důležitější porozumění relativitě hodnocení historických událostí. Zde je do určité míry patrný rozdílný pohled učitelů a ředitelů, kdy ředitelé zdůrazňují faktografii a občanský postoj žáků, zatímco učitelé kladou větší důraz na chápání a kritické hodnocení dějin. 3.3 Výuka dějepisu z pohledu žáků Prostřednictvím dotazníku pro žáky Česká školní inspekce kromě pohledu na soudobé dějiny zjišťovala také pohled žáků na dějiny jako celek. Žáci odpovídali na to, která období dějin je nejvíce zajímají, co se při výuce dějin naučili a zda prostor věnovaný výuce dějin mezi ostatními předměty považují za dostatečný. Tabulka č. 3 Nejvíce zajímavá období dějin – podíl žáků (v %) Období 9. ročník ZŠ 2. a 3. ročník SŠ nejstarší období (např. pravěk) až po středověk (období do 6. století) 26,5 29,7 období od středověku (přibližně 6.–15. století) až do vypuknutí 1. světové války (1914) 20,8 23,4 období od první světové války do konce druhé světové války (1914–1945) 57,8 50,9 období od konce druhé světové války (1945) přes dobu socialismu až po sametovou revoluci (1989) 31,8 37,9 žádné 4,8 4,8 Pro žáky 9. ročníku základních škol (dále i „žáci základních škol“) i žáky 2. a 3. ročníku středních škol (dále i „žáci středních škol“) je nejzajímavějším obdobím dějin doba od první světové války do konce druhé světové války následovaná obdobím po konci 2. světové války až po pád východoevropských socialistických režimů v roce 1989 a 1990. Je tedy evidentní, že žáci v základních školách pokládají častěji za zajímavou první polovinu 20. století, zatímco středoškolští žáci posunují svůj zájem ve větší míře do 2. poloviny 20. století. Tabulka č. 4 Při výuce dějin ve škole se žáci naučili zejména – podíl žáků (v %) Při výuce dějin ve škole ses naučil/a zejména 9. ročník ZŠ 2. a 3. ročník SŠ fakta o české a světové historii 70,2 67,6 rozlišovat fakta od mýtů a propagandy 13,8 15,4 být hrdý na svou vlast 18,3 11,6 obhajovat vlastní názor 25,1 23,0 vést dialog s pomocí věcných argumentů 10,1 12,5 pochopit současnou situaci ve světě 36,8 40,8 pracovat v projektech zaměřených na historii 14,9 12,9 Žáci ze základních i středních škol se shodují, že při výuce dějin ve škole se naučili především fakta o české a světové historii, což ovšem podle názoru učitelů není prioritním cílem dějepisného vyučování. Názory žáků a učitelů se tedy v této části nepotkávají. V nejmenší míře si žáci podle jejich názoru osvojili schopnost vést dialog s pomocí věcných argumentů. Odpovědi žáků základních a středních škol se nijak výrazně nelišily, pouze žáci základních škol si dle jejich přesvědčení ve větší míře osvojili schopnost být hrdí na svou vlast, což je s ohledem