Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-2038/16-G2 Výuka soudobých dějin na 2. stupni ZŠ a na SŠ 6/26 V základních školách vyučuje dějepis nejčastěji jeden nebo dva učitelé. Žádní učitelé dějepisu nejsou v 0,4 % základních škol a 3,6 % středních škol, což je způsobeno zejména tím, že předmět dějepis je integrován do širšího společenskovědního předmětu (např. dle RVP pro obory středního odborného vzdělávání – Společenskovědní vzdělávání, Občanský vzdělávací základ apod.). Ve většině základních a středních škol, v nichž byla provedena prezenční inspekční činnost, zasedají učitelé dějepisu společně s dalšími učiteli společenskovědních předmětů v předmětové komisi. Činnost komise byla téměř ve všech školách hodnocena jako funkční. Komise učitelů dějepisu/společenskovědních předmětů není zřízena v 30,4 % základních škol a v 14,3 % středních škol, nejčastěji z důvodu nízkého počtu učitelů dějepisu/společenskovědních předmětů. V takovém případě jsou učitelé dějepisu/společenskovědních předmětů zpravidla součástí jiných předmětových komisí, např. českého jazyka a literatury. 3.2 Výuka dějepisu z pohledu učitelů Podobně jako u ředitelů škol, i u učitelů Česká školní inspekce zjišťovala, jaké cíle dějepisného vyučování jsou podle nich více či méně důležité. Cílem výuky by mělo být dosažení očekávaných výstupů v předmětu dějepis, ve kterém žák získává dějepisnou odbornost, a utváření klíčových kompetencí prostřednictvím vhodných vyučovacích metod. Tabulka č. 2 Cíle dějepisného vyučování – podíl učitelů (v %) Cíle Prioritní Důležité Méně důležité Nedůležité Znát fakta o české a světové historii 20,9 68,9 10,1 0,0 Oddělovat výklad historie od propagandy a mýtů 43,4 52,4 4,1 0,0 Vést žáky k hrdosti na Českou republiku 34,2 55,5 10,3 0,0 Podporovat dovednosti zaměřené na obhajobu vlastního názoru žáků a vedení dialogu pomocí argumentovaných úsudků 44,2 51,7 4,1 0,0 Rozvíjet schopnosti a dovednosti žáků přiměřeně jejich věku pracovat se zdroji historického poznání (s historickými prameny) 30,1 58,2 11,6 0,0 Pochopit instituce a stav současného světa 35,4 55,8 8,2 0,7 Porozumět relativitě hodnocení historických událostí 19,2 66,4 14,4 0,0 Utvářet historické vědomí a historickou kulturu žáků 41,5 54,4 4,1 0,0 Naučit se vyhledávat, zpracovávat a vyhodnocovat informace 49,0 48,3 2,7 0,0 Podle zjištění České školní inspekce patří mezi nejčastější cíle učitelů dějepisu při dějepisném vyučování naučit žáky vyhledávat, zpracovávat a vyhodnocovat informace, podporovat dovednosti zaměřené na obhajobu vlastního názoru žáků a vést dialog pomocí argumentovaných úsudků, oddělovat výklad historie od propagandy a mýtů a utvářet historické vědomí a historickou kulturu žáků. Z analýz odpovědí učitelů základních a středních škol vyplývá, že učitelé základních škol ve větší míře považují za důležitější cíl vést žáky k hrdosti na Českou republiku, rozvíjet schopnosti a dovednosti žáků přiměřeně jejich věku a pracovat se zdroji historického poznání. Naopak středoškolští učitelé přisuzují větší důležitost porozumění relativitě hodnocení historických událostí a pochopení institucí a stavu současného světa.