Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1082/16-G2 Individuální vzdělávání žáků na 1. stupni základních škol 11/16 Většina ředitelů (83,4 %) ze všech škol oslovených v inspekčním elektronickém zjišťování nemohla zhodnotit úspěšnost žáků vzdělávaných individuálně při přijímacím řízení na víceletá gymnázia, protože k této situaci buď nedošlo (individuálně vzdělávaný žák se na víceleté gymnázium nehlásil, škola zatím neměla individuálně vzdělávané žáky v tomto věku apod.), nebo nebylo možné úspěšnost těchto žáků porovnat s ostatními žáky. Desetina ředitelů se domnívá, že úspěšnost těchto žáků je srovnatelná s ostatními žáky, 5,7 % ředitelů, že je vyšší, a necelé procento se vyslovilo pro nižší úspěšnost. 2.6 Právní rámec a financování individuálního vzdělávání V rámci inspekčního elektronického zjišťování byly monitorovány i zkušenosti škol s individuálním vzděláváním, zejména to, zda vnímají současnou právní úpravu individuálního vzdělávání jako dostačující a zda jim vyhovuje způsob financování individuálně vzdělávaných žáků. Graf č. 4 Považujete stávající legislativu upravující individuální vzdělávání za dostatečnou? Stávající legislativu považuje za dostatečnou 87,7 % oslovených ředitelů škol. Zbylých 12,3 % ředitelů, kteří ji považují za nedostatečnou, by nejčastěji doporučili rozšířit individuální vzdělávání i na 2. stupeň. Někteří by uvítali úpravu oblasti hodnocení (metodiky přezkušování a hodnocení), nároků na vzdělavatele (např. zvýšení na vysokoškolské vzdělání, doložení bezúhonnosti nebo psychologické testy), případně zajištění podmínek pro vzdělávání (jasné vymezení, jak posoudit dostatečnost podmínek). Graf č. 5 Považujete normativ na žáka v individuálním vzdělávání za dostatečný? – podíl škol (v %) Snížený normativ na žáka v individuálním vzdělávání považuje za dostatečný 69,2 % ředitelů. Podle ředitelů škol (44,6 % ředitelů, kteří se domnívají, že normativ nestačí) nejčastěji normativ nepokrývá mzdové náklady na práci učitele spojené s podporou, přípravou podkladů, průběžnými konzultacemi, přezkušováním a komunikací s rodinou. Podle pětiny těchto ředitelů nepokrývá také učebnice a učební materiály. 2.7 Přezkušování individuálně vzdělávaných žáků Podle školského zákona koná individuálně vzdělávaný žák za každé pololetí zkoušky z příslušného učiva dle školního vzdělávacího programu, a to ve škole, do níž byl přijat k plnění povinné školní docházky. Pokud to není možné na konci příslušného pololetí, koná se zkouška v náhradním termínu do dvou měsíců po skončení pololetí. 87,7 12,3 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %ano ne 69,2 30,8 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %ano ne