Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1082/16-G2 Individuální vzdělávání žáků na 1. stupni základních škol 9/16 2.5 Vzdělávání žáků v individuálním vzdělávání a zapojení do kmenové třídy Žáci, kteří jsou individuálně vzděláváni, se mohou účastnit aktivit kmenové školy stejně jako ostatní žáci s pravidelnou docházkou do školy. Tabulka č. 6 Kolik žáků v režimu individuálního vzdělávání se zúčastnilo – podíl žáků (v %) Aktivity podíl zahájení školního roku ve škole 37,0 jiných aktivit školy 25,2 návštěvy kulturních programů a exkurzí s kmenovou třídou 21,7 školního výletu 12,8 činnosti v zájmových útvarech organizovaných školou 6,7 školy v přírodě, ozdravného pobytu 6,7 plaveckého kurzu pořádaného školou 4,6 lyžařského výcvikového kurzu pořádaného školou 4,4 Celkově se nejvyšší podíl všech žáků vzdělávaných v režimu individuálního vzdělávání účastnil zahájení školního roku (37 % žáků). Čtvrtina žáků se účastní jiných aktivit školy a přibližně pětina s kmenovou třídou navštěvuje kulturní programy a účastní se exkurzí. Ostatních aktivit se účastní jen malý podíl individuálně vzdělávaných žáků. Tabulka č. 7 Kolik žáků v režimu individuálního vzdělávání se podílí na reprezentaci školy – podíl žáků (v %) Aktivity podíl účast na uměleckých a kulturních aktivitách 12,2 účast v soutěžích 10,4 jinak 8,2 účast na sportovních aktivitách 6,8 účast v olympiádách 2,7 Jak vyplývá z výše uvedené tabulky, žáci v individuálním vzdělávání se podílejí na reprezentaci školy spíše výjimečně. Nejvyšší podíl individuálně vzdělávaných žáků se účastní uměleckých a kulturních aktivit školy v rámci reprezentace školy, nicméně je to pouze 12,2 % ze všech individuálně vzdělávaných žáků. Desetina těchto žáků se účastní soutěží, ostatních aktivit se účastní jen malý podíl žáků. Tato zjištění korespondují s výpověďmi zákonných zástupců individuálně vzdělávaných žáků – účast svého dítěte na kulturních nebo sportovních akcích školy uvedlo pouze 11,8 % dotázaných zákonných zástupců. Od zákonných zástupců žáků oslovených při prezenční inspekční činnosti bylo také zjišťováno, zda se kromě aktivit školy jejich děti účastní i dalších zájmových aktivit mimo školu.